Samtidigt som trenden pekar mot ett ökande tågresande i Sverige är det många som väljer bort tåget inför semestertrippen.
Det finns en anledning till det. Tågbolagen har hamnat rejält på efterkälken jämfört med flygbolagen när det gäller tillgänglighet till biljettbokning via Internet. Det är i dag svårt att hitta information om tågavgångar i Europa och ibland saknas även möjlighet att boka digitala biljetter.
Det finns varken samarbete eller samordning av tidtabeller mellan Europas tågbolag. Den som vill resa ända ned till Medelhavet kan räkna med ett flertal tågbyten.
– Problemet är att det i dag inte finns någon gemensam resesajt för de som önskar att resa miljövänligt. Inte ens på svenska resebyråer har vi tillgång till Europas alla bokningssystem. Det finns långa sträckor i Europa där det inte går att göra en platsreservation. Det är klart att många resenärer väljer andra alternativ när det är i princip omöjligt att lägga upp en resrutt, säger säljare Åsa Grape Jönsson på Nex resebyrå.
Hur ser trenden ut för tågresandet i Norrbotten?
– Vi ser tendenser på en ökning. I dag är det inte ovanligt att det är fullt på nattågen till och från Norrbotten. På resebyrån får vi varje dag besök av kunder som behöver hjälp att boka tågbiljetter. Ett skäl är att det saknas en biljettautomat på järnvägsstationen.
SJ valde att sluta sälja utlandsresor för fem-sex år sedan. I dag är det bara möjligt att boka resor till Köpenhamn, Oslo eller Berlin, men sedan är det stopp.
Bakgrunden till beslutet var en för dålig lönsamhet.
– Våra kostnader blev för dyra. Vi var tvungna att ringa minst åtta samtal för varje kund för att kontrollera att avgångstiderna var korrekta. Infrastrukturen bland tågbolag är inte alls i närheten av att vara lika enkel som inom flyget, förklarar kommunikationsstrategen Peter Kraméus på SJ.
Under förra året ökade Statens Järnvägar antalet resenärer i Sverige med fem procent. Enligt presstjänsten har efterfrågan även på utlandsresor växt under det senaste året, men inte alls i samma nivå.
Frågeställningen har väckts även inom politiska sammanhang. I november 2018 röstade EU-parlamentet igenom ett lagförslag som ska göra det enklare att åka tåg genom unionen.
Det behöver dock passera ministerrådet och EU-kommissionen innan det kan bli verklighet.
– Folk försöker boka tågresor i dag, men det går inte eller så blir resenären strandsatt, säger Europaparlamentarikern Jytte Guteland till TT.
Enligt Peter Kraméus kan ett europeiskt tågsamarbete vara på väg att bli verklighet.
– Det pågår ett arbete att ta fram ett digitalt system som ska göra det lättare att boka tågresor. Vi för samtal med några samarbetspartners och hoppas att kunna presentera något framåt sommaren.