Tågpendeln blev ett fiasko – läggs på is

Tågpendeln mellan Luleå och Boden läggs på is vid årsskiftet. Tung godstrafik, en icke optimal tidtabell och få passagerare är bidragande faktorer. "Vi har en bristande punktlighet" säger Mats Aspemo, vd på RKM.

 "För att sträckan mellan Luleå och Boden ska vara så attraktiv som möjligt är dubbelspår en viktig pusselbit" förklarar Mats Aspemo.

"För att sträckan mellan Luleå och Boden ska vara så attraktiv som möjligt är dubbelspår en viktig pusselbit" förklarar Mats Aspemo.

Foto: Mathias Asplund

Luleå2022-03-22 13:11

– Det tar ungefär tre till fyra år innan man har satt en ny pendlingssträcka och pandemin slog till med full kraft efter att sträckan hållit igång ungefär ett år, berättar Mats Aspemo, vd för RKM, regionala kollektivtrafikmyndigheten. 

I april 2019 började pendeltåg trafikera sträckan Luleå–Boden. Från början elva turer som sedan blev tolv turer. Men vid årsskiftet läggs pendeln ned en tid, tung godstrafik, sparsamt med passagerare och en icke optimal tidtabell har varit bidragande faktorer. 

– Vi har en bristande punktlighet och med tanke på den tunga godstrafiken har vi inte tillgång till optimala tidtabeller. För att sträckan mellan Luleå och Boden ska vara så attraktiv som möjligt är dubbelspår en viktig pusselbit, förklarar Aspemo. 

För att sträckan ska bli både attraktiv att pendla via samt för att etablera en trygghet för passagerarna krävs tät trafik under stor del av dygnet. 

– Det behövs timmestrafik för att verkligen etablera en linje för att pendla från tidigt på morgonen och fram till sent på kvällen och det har vi inte haft möjlighet till. 

De som är beroende av kollektivtrafiken mellan Luleå och Boden uppmanas, av Aspemo, att hålla ut. 

– Det kommer lösningar och det går fortfarande tåg. Sammanlagt går åtta genomgående turer till Umeå, Haparanda och Kiruna som stannar i Luleå och Boden. Det är också ett alternativ att ta buss mellan Boden och Luleå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!