Tåglinje nedlagd i det tysta

Gunnar Kajander hade planerat att ta tåget till Umeå över dagen. Men när han skulle boka resan fanns inte förbindelsen kvar.- De har gjort det på ett mycket tyst sätt, säger han om trafikändringen från SJ Norrlandstågs sida.

Gunnar Kajander anser att informationen varit bristfällig. FOTO: Bengt-Åke Persson

Gunnar Kajander anser att informationen varit bristfällig. FOTO: Bengt-Åke Persson

Foto: Bengt-Åke Persson

Luleå2010-07-15 06:00
I april förra året gick Björn Nilsson, vd vid SJ Norrlandståg, ut och berättade att sträckan Luleå-Umeå skulle återuppstå. En linje som Veolia tidigare kört, under namnet Norrskenan.
- Vi har gjort en kalkyl och kommit fram till att vi kan köra på kommersiella villkor, sade Nilsson i april 2009 om linjen som skulle starta i augusti och gå vardagar med avresa från Luleå klockan 05.40, tillbakaresa vid 16.30-tiden från Umeå.
Gunnar Kajander hade tänkt åka över dagen på fredag. Men av det blev det inget.
Bristande lönsamhet
Då han inte sett någon information om att sträckan inte längre skulle trafikeras, kontaktade han operatören.
- Jag fick till svar att tåget dragits in på grund av bristande lönsamhet.
Enligt Kajander har informationen om den återuppståndna, och numera nedlagda, linjen varit bristfällig. Vidare att bolag måste räkna med att det tar tid att bygga upp en marknad.
Från SJ Norrlandstågs är det klara besked:
- Det var för litet kundunderlag. Vi kommer inte att återuppta trafiken i höst, säger vd:n Björn Nilsson:
Enligt honom lades linjen ned redan i början av juni.
Ifrågasätter kalkyl
Järnvägsfrämjandets Gunnar Kajander är också skeptisk till det mycket låga budet på dagtågstrafik från Botniatågs sida. (Se faktaruta)
- De ville ha drygt 38 miljoner för att köra under sex år. Man kan fråga sig hur realistisk kalkylen är. Jag tror man är ute efter att positionera sig inför en alltmer avreglerad marknad.
Att tågresenärer i dag tvingas betala för delsträckor, med byte av aktörer, har gjort resorna dyrare. Tidigare fungerade det så att det blev billigare per kilometer om man åkte längre. Därför skulle Kajander vilja att staten tog ansvar för samordningen.
Han befarar också att om utvecklingen, med uppdelning i olika bolag fortsätter, så kan resenärer i framtiden tvingas till fyra tågbyten på sträckan Sundsvall-Kiruna.
Fakta Tågupphandlingen
➤ Bakom Botniatåg står svenska och tyska staten genom tågbolagen SJ AB och Deutsche Bahn AG.
De fyra nordligaste länen valde, via det gemensamma tågbolaget Norrtåg, Botniatåg som operatör av tågtrafiken dagtid under en sexårsperiod.
Tågkompaniet var berett att köra för 306,9 miljoner kronor och Veolia för 343,3 miljoner kronor.
Botniatågs vinnande anbud låg lågt under konkurrenterna: 38,6 miljoner kronor.
Det innebär ett pris som är 50 miljoner kronor billigare per år fram till augusti 2016.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om