Tågkompaniet beklagar det inträffade

Tågkompaniet beklagar om resande drabbades. Men flera timmars försening stämmer inte, hävdar ansvariga.

Olika versioner. Efter att Mats Wilhelmsson på Tågkompaniet beklagat det inträffade i söndags visar det sig att det finns två versioner av händelserna: Tågkompaniets och resenärernas.

Olika versioner. Efter att Mats Wilhelmsson på Tågkompaniet beklagat det inträffade i söndags visar det sig att det finns två versioner av händelserna: Tågkompaniets och resenärernas.

Foto:

Luleå2018-03-12 16:47

Mats Wilhelmsson, vid Tågkompaniets presstjänst, uppger att de uppgifter han har är att busschauffören omgående tog kontakt med driftcentralen när bussen kanade av vägen i Nattavaara. Svenska Tågkompaniet AB sköter driften för Norrtågs räkning.

– Den lösning man gjorde då, vi kör ju normalt två bussar – en som går med två uppehåll och en som går med många uppehåll – var att få fram taxibilar för de resernärer som skulle åka till Kiruna. De andra resenärerna fick åka med den buss som kom senare. Det är den information jag har lyckats få fram, säger Mats Wilhelmsson.

Men de som vi har pratat med säger att de fick vänta i flera timmar på hjälpen. Hur förklarar du det?

– Det är svårt för mig att bemöta det. Den information jag har lyckats få fram är att efter det här hände så ringde busschauffören till våran driftledning. Den efterföljande bussen, som skulle ligga max en timme efter, skulle ta upp de övriga resenärerna.

Mats Wilhelmsson har inget svar på varför det finns två versioner av händelserna i söndags.

– Jag vill inte säga att han eller hon ljuger. Jag vill bara berätta vilken information jag har fått fram, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om