Tågen stod stilla

Hundratals resenärer fick tillbringa upp till tre timmar i stillastående tåg.Orsaken: En nedriven kontaktledning och Trafikverkets entreprenör hade ingen reparationsberedskap.- Orimligt, säger Björn Nilsson, vd SJ Norrlandståg.

Fullsatta persontåg blev stående på mötesstationer runt Boden i upp till tre timmar i väntan på att Trafikverket skulle få entreprenören Infra Nord att skicka ut reparatörer till Bodens centralstation där en kontaktledning rivits ner.FOTO: Bengt-Åke Persson

Fullsatta persontåg blev stående på mötesstationer runt Boden i upp till tre timmar i väntan på att Trafikverket skulle få entreprenören Infra Nord att skicka ut reparatörer till Bodens centralstation där en kontaktledning rivits ner.FOTO: Bengt-Åke Persson

Foto: Bengt-Åke Persson

LULEÅ2010-08-17 06:00
Det var i lördags som tågresenärerna fick tillbringa en till tre timmar i stillastående persontåg utanför Boden. Orsaken var att ett lok på spår 3 trasslade in sig i kontaktledningen så den rasade ner.
Händelsen inträffade vid 5-tiden på morgonen, men det visade sig att Trafikverkets entreprenör Infra Nord inte hade någon reparationsberedskap för sådana elfel.
- Vi fick problem med att få ut underhållspersonal enligt gängse rutiner. 7.30 satte vi igång en krisledning, chefer grep in och en och en halv timme senare var reperationspersonal på väg. Klockan 12.30 var de på plats för felsökning, säger Håkan Äijä, Trafikverkets driftområdeschef.
Men varför tog det så lång tid innan arbetet kom igång?
- Vi hade en reparatör som kom från Bastuträsk.
Först klockan 19.30 på kvällen var kontaktledningen reparerad och tågtrafiken kom igång igen med elektrisk dragkraft.
Maten slut
Under de över 14 timmar som Boden centralstation var strömlös fick persontågens resenärer vänta i Hednoret, Buddbyn, Ljuså och Sävast på att diesellok skulle hämta och dra tågen förbi Boden C.
- Vi kunde bara köra med ett diesellok. Vissa tåg fick vänta i upp till tre timmar, säger Håkan Äijä.
Irritationen var stor ombord på de fullsatta tågen när maten tog slut. Irritationen är också stor hos SJ över bristen på reparationsberedskap.
- Det är orimligt att en felavhjälpning ska ta så lång tid. Kontaktledningen revs ju ner mitt på Bodens central, säger Björn Nilsson.
Redan på lördagen skickade operative chefen Fredrik Lundström för SJ trafikledning ett argt brev till Trafikverket.
"SJ AB önskar härmed få svar på vad Trafikverket och er entreprenör Infra Nord vidtar för åtgärder för att säkra en vettig elberedskap i området framöver. SJ AB accepterar inte att vår trafik försenas och hindras under en så pass lång period som åtta timmar", skriver han.
Trafikverket tar på sig skulden.
- Vi har missat och vi tittar på vad som gått fel, säger Håkan Äijä.
Har ni missat jourberedskap i upphandlingen?
- Vi måste titta på det, om vi strulat till det. Det här är vårt fel.
Gick hem klockan 17
Bolaget Infra Nord föddes när Banverket i fortsättningen bara skulle vara en upphandlande myndighet. Till Infra Nord flyttades alla som arbetat med järnvägsunderhåll inom Banverket och bolaget fick tävla med andra järnvägsentreprenörer.
Banverket har dock haft problem med det som upphandlats. Under vinterns snökaos visade det sig att entreprenören för underhållet av Bodens och Luleås bangårdar, Infra Nord, inte hade någon snöröjningsberedskap efter klockan 17.
- Nu ska vi se över avtalen så det inte finns luckor så något motsvarande inträffar igen, sade Banverkets pressinformatör Clas Lundstedt i NSD den 1 februari om snösvängen som gick hem klockan 17.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om