Sveriges största muddringsprojekt startar till sommaren

Redan till sommaren startar provmuddringen sedan regeringen gett klartecken för Malmporten. Det är Sveriges genom tidernas största muddringsprojekt.

Farleden till Luleå hamn kommer att muddras upp för att hamnen ska kunna ta emot större fartyg. Farleden ska fördjupas med cirka sex meter till ett maximalt djupgående på 15 meter.

Farleden till Luleå hamn kommer att muddras upp för att hamnen ska kunna ta emot större fartyg. Farleden ska fördjupas med cirka sex meter till ett maximalt djupgående på 15 meter.

Foto: Jacob Nilsson

Luleå2021-12-16 16:51

– Vi är otroligt glada att regeringen tagit beslut om byggstart. Det är ytterligare en milstolpe i projektet, säger Henrik Vuorinen, vd för Luleå hamn. 

Regeringens beslut om byggstart innebär att Trafikverket får binda upp medel för att upphandla entreprenad för projektet. Malmporten beräknas kosta cirka 2,7 miljarder kronor varav staten svarar för 1,3 miljarder och Luleå hamn för 1,3 miljarder kronor.

– Under sommaren kommer vi göra en provmuddring. Det kommer man märka av, även om det är en begränsad och ganska liten insats, men viktig för projektet.

Provmuddringen görs för att tänkbara entreprenörer ska kunna få bättre information om förhållandena, inför kommande upphandling av muddringen.

– De ska kunna ge ett mera relevant pris helt enkelt, säger Henrik Vuorinen.

2023 kommer förberedande arbeten att göras i Luleå hamn. Muddringen av farleden startar 2024 och kommer att hålla på i tre säsonger, under den isfria perioden 2024-2026. 2027 ska anläggningen färdigställas. Det ska också muddras i norra Kvarken.

Muddringen av farleden är Sveriges genom tiderna största muddringsprojekt. 22 miljoner kubikmeter muddermassor ska tas upp. En del av muddermassorna ska användas för att fylla igen Skvampen. 

– Ungefär tre miljoner kubikmeter använder vi för att bygga ny mark. Det övriga dumpar vi i speciella djuphavshålor i havet enligt det miljötillstånd vi har.

Muddringen av farleden kommer att märkas av för de som vistas ute i farleden. 

– Vi kommer att ha ett antal mudderverk som kommer att gräva, suga och det blir en del sprängningar där vi behöver ta bort berg. Det kommer definitivt att märkas. Vi ska göra en plan för att det inte ska krocka med reguljär trafik, säger Henrik Vuorinen. 

Luleå hamn ska byggas ut med två nya kajer, 75 hektar ny mark samt järnväg. 

H2 Green Steel planerar att starta sin produktion i Svartbyn 2024 och Hybrit planerar att ta sin anläggning i drift 2026.

Hinner hamnen bli klar i tid till alla tänkbara kunder?

– Vår ambition är att kunna möta upp den tidplanen, man kommer att ha upprampningsfaser i alla projekt. Vi tror att vi kommer att klara det men givetvis kommer det att vara en övergångsperiod innan vi kan ta tillvara de ytor vi skapar. Vår ambition är att vi inte kommer att vara flaskhalsen i något av projekten, säger Henrik Vuorinen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!