Sverige i väntans tider

Finska försvaret stal showen när 50 år av militär helikopterverksamhet i norra Sverige firades på Kallax i går. Major Tomi Tuomisalo från helikopterbataljonen på Utti Jägarregemente presenterade den hypermoderna helikoptern NH 90.

Per, Caterina och Angelica Klittsäter tittar in i helikopterns inre.

Per, Caterina och Angelica Klittsäter tittar in i helikopterns inre.

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2009-09-05 06:00
Svenska försvaret har beställt 18 exemplar av den medeltunga helikopter NH 90, som i försvaret kommer att få beteckningen Helikopter 14, men leveransen är kraftigt försenad. Första budet var leverans år 2007. Nu talas det om ytterligare flera års väntan. Och Luleå får vänta allra längst. De första leveranserna har adress Linköping och Ronneby.
Gläds åt samarbetet
- Sverige har beställt en något omarbetad version med till exempel en kabinhöjd som innebär att man kan stå raklång i kabinen. Det kan inte vi göra, säger Tomi Tuomisalo som annars berömmer nytillskottet i det finska försvaret som är avsedd för trupptransporter i krig och räddningsarbete i fredstid:
- Den har till exempel en vinsch så att vi kan rädda människor ur havet och den rymmer nio bårar.
Tomi Tuomisalo gläds åt samarbetet med Sverige.
Ulf Bohman, chef för första helikopterskvadronen i Luleå, å sin sida uttrycker stor glädje över att de finska kollegorna ville hedra 50-årsjubilaren med sin närvaro.
- Det är första gången de är utanför sitt lands gränser med den här helikoptern, säger han.
Bra ledningssystem
Mats Hällefors, kapten vid staben på
1. helikopterskvadronen i Luleå, berättar om den nya helikopterns lämplighet för internationella insatser, om
bra ledningssystem och kommunikation.
- Man kan ta emot order och planera om uppdrag under färd, säger han och tillägger:
- Vi har förhoppningar om att få hit helikoptern. Om det inte blir en ny omorganisation och vi läggs ner. Man vet aldrig!
Till 50-årsjubileet hade annars kommit många medlemmar i kamratföreningen för före detta anställda och före detta värnpliktiga.
Umgänget viktigt
Per, Caterina och Angelica Klittsätter är tre av gästerna. De har kommit resande ända från Skoghall utanför Karlstad.
- Angelicas farfar var med om starten och uppbyggandet av helikopterskolan här. Angelica hann aldrig träffa honom. Nu har vi kommit hit för att se var det var farfar jobbade och med vad, säger Caterina Klittsätter.
- Jag hade nog inte funnits utan helikopterskolan. Det var här pappa hittade mamma, säger Per Klittsäter.
Familjen har just avnjutit en militär hamburgerlunch. På kvällen väntar jubileumsmiddag.
- Det blir en buffé, inget märkvärdigt. Det viktiga är umgänget och alla anekdoter som berättas, säger Mats Hällefors.
Fakta NH 90/Helikopter 14
Längd: 13,5 meter
Höjd: 4,4 meter
Bredd: 3,6 meter
Totalvikt: 10,6 ton
Lastkapacitet: 4,3 ton
Hängande last: 4 ton
Max fart: 305 km/tim
Marschfart: 260 km/tim
Max fart i sidled: 85 km/tim
Max fart bakåt: 65 km/tim
Max fart öppen ramp: 145 km/tim
Max fart öppen sidodörr: 140 km/tim
Max bränslelast: 2 530 liter
Max bränsleförbrukning: 500 liter i timmen
Ursprungsbenämning: NH 90
Tillverkningsland: Europeiskt samarbete
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om