Det är via olika grupper på Facebook som heter "Vem kör ikväll" följt av ortsnamn som svarttaxifenomenet växt fram. Nästan varje stad i Norrbotten har en egen sida – och bara i Luleå har sidan snart 1 300 medlemmar.
Där tar flera privatpersonen chansen att tjäna extra pengar genom att erbjuda taxitjänster. En del lägger ut bilder på den bil som används följt av mobilnummer. Många tar betalt både med kontanter eller swisch.
Priserna som erbjuds är avsevärt lägre än de etablerade taxibolagen.
Affärer görs upp väldigt snabbt och enkelt. Någon lägger ut en fråga om vem som kan köra från en plats till en annan. En person svarar. Sedan görs priset upp på privat diskussionstråd.
Denna verksamhet har fått branschen att reagera kraftfullt.
Niklas Karlsson på Luleå Taxi vände sig först till Facebook för att få företaget att stänga ner sidorna som erbjuder svarttaxi.
– Men det var hopplöst. Jag fick ett goddag yxskaft-svar.
Då vände han sig till polisen.
– Det har väl gått ett par månader sedan jag anmälde det här. De sa att det var intressant, men sedan dess har jag inte fått någon återkoppling. Jag tror inte att de gjort något åt det.
Luleå Taxi är Luleås klart största taxibolag med 70 bilar i drift inkluderat dotterbolag.
– Vi har väl inte märkt någon stor nedgång i trafiken, men svarttaxi är ju något som används mest av ungdomar. De skapar nya resemönster. En dag är de vuxna och ska åka flygtaxi...
Men mest reagerar Karlsson på att verksamheten faktiskt är olaglig.
– Det finns lagar för yrkestrafik, men polisen verkar inte prioritera frågan alls. Men det krävs väl att det sker en våldtäkt eller nåt för att man ska reagera.
Niklas Karlsson ser faror både för förare och resenärer.
– Jag har sett att det även är tjejer som agerar chaufförer. Hon kanske plockar upp tre killar som ber om att få bli körda till Bälingeberget. Vad som helst kan ju hända. Våra bilar har ändå larm, radio och en taxameter som uppdaterar var bilen är var 15:e sekund. Om något skulle hända kan vi snabbt vara tio taxibilar plus polis på plats.
Även Taxiförbundet har drivit kampen mot svarttaxiverksamheten på nationell nivå.
I ett brev direkt till inrikesminister Anders Ygeman efterlyser Taxiförbundet att regeringen ska ge polisen ett särskilt uppdrag att granska, kontrollera och motarbeta svarttaxi.
Polisen i Norrbotten meddelar att man vet om fenomenet och har börjat titta på det.
– Men vi har inte kommit särskilt långt. Nu under sommaren prioriteras viktigare brott. Sedan ska ta tag i det. Polisen har noterat vad som pågår, säger Maria Jakobsson vid polisens kommunikationsavdelning.