Svårt få tid hos hälsocentralen: "Att få en akuttid är omöjligt"

Tillgängligheten till Region Norrbottens hälsocentraler är för dålig. Det konstaterar de förtroendevalda revisorerna som har granskat primärvården.
– Jag ringer alltid halv åtta på morgonen, annars är tiderna slut, berättar Marianne Sandman, 64 år, på Örnäset.

Marianne Sandman tycker det går bra att få tid på hälsocentralen. Hon vet hur man ska göra. "Jag ringer halv åtta på morgonen, annars är det fullt", säger hon.

Marianne Sandman tycker det går bra att få tid på hälsocentralen. Hon vet hur man ska göra. "Jag ringer halv åtta på morgonen, annars är det fullt", säger hon.

Foto: Ulrika Vallgårda

Luleå2025-02-18 00:01

Utanför Örnäsets hälsocentral i Luleå träffar NSD:s reporter några patienter.

Margit Marksved, 85 år, kommer ut från apoteket intill. Hon ramlade och slog sig för en och en halv vecka sedan.

– Att få en akuttid var omöjligt. Jag ringde strax efter halv åtta när de öppnade på morgonen varje dag hela veckan, men det var redan fullt, berättar hon.

undefined
Redan i entrén till Örnäsets hälsocentral varnas det för långa väntetider.

Hon fick aldrig någon tid på hälsocentralen och såg därför inget annat val än att åka till jourcentralen på Stadsviken på helgen.

– Där får man vänta en timme eller två, men man kommer in i alla fall.

Det konstaterades att hon hade skadat revbenen, men att det skulle självläka.

Region Norrbottens mål är att alla patienter ska ha lyckats få telefonkontakt med sin hälsocentral samma dag och att det som mest ska ta tre dagar att få en medicinsk bedömning. Även om det lyckas i de flesta fall, så nås målet inte fullt ut, konstaterar revisorerna. Nio av tio får en medicinsk bedömning inom tre dagar. När det gäller tillgängligheten på telefon samma dag så varierar det från 64 procent till 99 procent.

Annat som revisorerna slår ner på är:

undefined
Amar Moderefzahdeh lyckades efter mycket om och men få en tid på hälsocentralen efter att ha ramlat och skadat sig på jobbet.

Amar Moderefzahdeh, 25 år, arbetar med att montera sjukhusliftar. Häromdagen ramlade han på jobbet och skadade sig i nacken och axlarna. 

Han ringde hälsocentralen vid 11-tiden men fick besked att det var fullbokat hela dagen. Då ringde han i stället 1177.

– Efter 50 minuters telefonkö fick jag prata med en sköterska och via henne fick jag tid på hälsocentralen, berättar han.

När han kom dit fick han först svara på ett antal frågor i receptionen, något han själv tyckte var märkligt. Till sist fick han träffa en sjuksköterska – i cirka tre minuter.

– Det gick väldigt snabbt, det känns som att de bara springer omkring där inne. Men jag fick ju betala fullt pris ändå, konstaterar han. 

undefined
Marianne Sandman tycker det går bra att få tid på hälsocentralen. Hon vet hur man ska göra. "Jag ringer halv åtta på morgonen, annars är det fullt", säger hon.

En som är mer nöjd med tillgängligheten är Marianne Sandman, 64 år. 

– Jag ringer alltid halv åtta på morgonen, det måste du göra, annars får du ingen tid. 

Hon är på hälsocentralen någon gång i månaden på grund av sin dåliga rygg eller när hon får en kraftig förkylning.

– Jag tycker det går jättebra att få tid. Men tyvärr är det bara stafettläkare.

undefined
Pia Näsvall, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Norrbotten håller med om att tillgängligheten i primärvården måste öka.

Hälso- och sjukvårdsdirektör Pia Näsvall bekräftar den bild som förmedlas i revisionsrapporten.

– Vi behöver bli mer tillgängliga för norrbottningarna och vi jobbar på att förbättra oss. När folk ringer tidigt på morgonen utan att komma fram är det verkligen inte bra, säger hon.

undefined
"Min vård Norrbotten" är en app som Region Norrbotten har skapat för att öka de digitala besöken och göra det smidigare för patienterna.

Något hon hoppas mycket på är en ökad användning av den digitala vård-appen "Min vård Norrbotten".

– Vi har också anställt fler distriktsläkare och utbildar fler ST-läkare.

Hälsosamtalen är viktiga för att norrbottningarna bättre ska kunna ta hand om sin hälsa på egen hand, menar hon.

– Därför har vi också anställt hälsovägledare som ska kunna hjälpa till att utföra fler hälsosamtal.

Revisionsrapporten ska presenteras för hälso- och sjukvårdsnämnden 20 februari.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!