Utanför Örnäsets hälsocentral i Luleå träffar NSD:s reporter några patienter.
Margit Marksved, 85 år, kommer ut från apoteket intill. Hon ramlade och slog sig för en och en halv vecka sedan.
– Att få en akuttid var omöjligt. Jag ringde strax efter halv åtta när de öppnade på morgonen varje dag hela veckan, men det var redan fullt, berättar hon.
Hon fick aldrig någon tid på hälsocentralen och såg därför inget annat val än att åka till jourcentralen på Stadsviken på helgen.
– Där får man vänta en timme eller två, men man kommer in i alla fall.
Det konstaterades att hon hade skadat revbenen, men att det skulle självläka.
Region Norrbottens mål är att alla patienter ska ha lyckats få telefonkontakt med sin hälsocentral samma dag och att det som mest ska ta tre dagar att få en medicinsk bedömning. Även om det lyckas i de flesta fall, så nås målet inte fullt ut, konstaterar revisorerna. Nio av tio får en medicinsk bedömning inom tre dagar. När det gäller tillgängligheten på telefon samma dag så varierar det från 64 procent till 99 procent.
Annat som revisorerna slår ner på är:
- Den digitala tillgängligheten måste bli bättre – regionen har skapat en egen vård-app men användningen av den är för låg.
- Fler patienter behöver få en fast läkarkontakt.
- Alla 40-, 50-, och 60-åringar ska erbjudas ett hälsosamtal, men bara en bråkdel av norrbottningarna har fått det. Av länets 29 hälsocentraler var det fem som inte erbjöd några samtal alls under 2023.
Amar Moderefzahdeh, 25 år, arbetar med att montera sjukhusliftar. Häromdagen ramlade han på jobbet och skadade sig i nacken och axlarna.
Han ringde hälsocentralen vid 11-tiden men fick besked att det var fullbokat hela dagen. Då ringde han i stället 1177.
– Efter 50 minuters telefonkö fick jag prata med en sköterska och via henne fick jag tid på hälsocentralen, berättar han.
När han kom dit fick han först svara på ett antal frågor i receptionen, något han själv tyckte var märkligt. Till sist fick han träffa en sjuksköterska – i cirka tre minuter.
– Det gick väldigt snabbt, det känns som att de bara springer omkring där inne. Men jag fick ju betala fullt pris ändå, konstaterar han.
En som är mer nöjd med tillgängligheten är Marianne Sandman, 64 år.
– Jag ringer alltid halv åtta på morgonen, det måste du göra, annars får du ingen tid.
Hon är på hälsocentralen någon gång i månaden på grund av sin dåliga rygg eller när hon får en kraftig förkylning.
– Jag tycker det går jättebra att få tid. Men tyvärr är det bara stafettläkare.
Hälso- och sjukvårdsdirektör Pia Näsvall bekräftar den bild som förmedlas i revisionsrapporten.
– Vi behöver bli mer tillgängliga för norrbottningarna och vi jobbar på att förbättra oss. När folk ringer tidigt på morgonen utan att komma fram är det verkligen inte bra, säger hon.
Något hon hoppas mycket på är en ökad användning av den digitala vård-appen "Min vård Norrbotten".
– Vi har också anställt fler distriktsläkare och utbildar fler ST-läkare.
Hälsosamtalen är viktiga för att norrbottningarna bättre ska kunna ta hand om sin hälsa på egen hand, menar hon.
– Därför har vi också anställt hälsovägledare som ska kunna hjälpa till att utföra fler hälsosamtal.
Revisionsrapporten ska presenteras för hälso- och sjukvårdsnämnden 20 februari.