Han har varit i skolans värld i 20 år. Sedan drygt fyra år tillbaka är han verksamhetschef på den del av kommunen som benämns resurscentrum och är en del av elevhälsan. Innan dess var Thomas Hansson först lärare sedan rektor.
Under åren har han följt problematiken med så kallade hemmasittare.
– Det är en större utmaning i dag, så är det. Det är allmänt mer utmaningar i samhället med psykisk ohälsa, och då ser vi det så klart även i skolan. Det verkar även som om problemen kryper ner i åldrarna. Det vi tidigare såg på högstadiet ser vi redan på lågstadiet i dag.
Antalet hemmasittare, det vill säga elever med omfattande problematisk frånvaro, har i riket ökat från 8 500 elever till 17 000 elever – på fyra år. Det visade siffror som föräldranätverket Rätten till utbildning sammanställde ifjol och byggde på frånvarosiffror från 40 kommuner och totalt 350 000 elever.
Undersökningen visade också att antalet elever som är i riskzonen för problematisk frånvaro (till dem räknas elever med mer än 20 procents frånvaro) också fördubblats under samma period. Det innebär att 140 000 elever är borta en eller flera dagar i veckan.
När blir då frånvaron så hög att den blir problematisk? Av Luleå kommuns handlingar framgår att "En elev har problematisk skolfrånvaro när hen varit frånvarande under minst fyra veckor utan uppenbar orsak".
Vad görs då åt det? En sak som slagits fast i Luleå kommun är att man läsåret 25/26 ska starta en så kallad resursskola. Thomas Hansson igen:
– Det är en mycket liten skolenhet som präglas av anpassade lärmiljöer, en liten elevgrupp och hög personaltäthet. Den följer samma läroplan som ordinarie grundskolan, men tar större hänsyn till att alla barn är olika, har olika intressen och lär sig på olika sätt i olika takt.
Under förra läsåret utvecklade Luleå kommun tillsammans med socialförvaltningen projektet Pis, Prevention i samverkan, där en modell tagits fram för att så tidigt som möjligt upptäcka barn som man kallar "riskerar få en ogynnsam utveckling".
– Samarbetet är ett treårigt utvecklingsprojekt som nu går in i det sista läsåret. Vi strävar efter att upptäcka barn och unga från förskoleklass upp till årskurs nio. Det är ett samarbete som utvecklas hela tiden och vi blir mycket bättre tillsammans varje dag, säger Hansson.