I går antog Länstrafikens styrelse länstrafikplanen för 2009/2010 som innehåller stora neddragningar (se faktaruta). Den som vill åka buss i Norrbotten kommer mötas av en rejält nedbantad tidtabell med färre valmöjligheter.
- Vi måste göra rationaliseringar för att få balans i budgeten. Vi räknar med att spara in 3,1 miljoner under det här året, säger Hans Swedell.
Att banta ner 50 busslinjer av 130 medverkar knappast till ett ökat antal resenärer, befarar Länstrafiken.
- Norrbottningarna är vana att ta bilen och ha den friheten. Men jag tror det går att öka andelen resande om man får satsa på det, säger Arne Andersson, verkställande direktör på Länstrafiken.
Vad är det viktigaste för att få folk att åka mer buss?
- Det är att ha en busshållsplats hyfsat nära och att bussen går ofta och i rätt tid, säger Arne Andersson.
Länstrafiken räknar med att göra ett rekordunderskott på 21 miljoner kronor 2009.
De senaste fyra åren har ägarna, Norrbottens läns landsting och länets 14 kommuner, inte skjutit till några pengar.
Ingen kompensation
- Vi har inte fått kompensation för dyrare vägskatter eller diesel heller. Ägarna är fattiga, alla tjippar ju efter andan i dessa tider, säger Hans Swedell.
Om inte ägarna skjuter till pengar under 2010 blir läget ohållbart. Då måste större ingrepp i verksamheten göras.
- Vi har haft god ekonomi tidigare och har reservfonder, men de räcker inte all oändlig tid, säger Swedell.
Direktiven från ägarna till styrelsen har varit att höja biljettpriserna, om det behövs. Under 2009 har priserna för bussbiljetter stigit med fem procent.
- Att höja biljettpriserna är ingen väg att gå för att få balans i budgeten, säger Swedell.
Drygt 30 anställda sägs upp
Möjligheterna att välja bussen i stället för bilen blir nu svårare i Norrbotten under 2009 och 2010.
- Det är frustrerande att sitta i
en styrelse som har som mål att fördubbla resandet, när ägarna inte skjuter till pengar. Det försämrar läget för oss. Det blir ett negativt ekorrhjul där vi hela
tiden måste rationalisera, vilket gör att folk inte kommer använda bussen, säger Hans Swedell.
Två anställda på huvudkontoret med sammanlagt 30 anställda får gå. Länstrafiken avser även att spara en miljon på administrativa effektiviseringar.