Superverket startklart

Den 1 april är det officiella startdatumet för den nya "supermyndigheten" Trafikverket. Regionkontoret hamnar i Luleå och på måndagen kom generaldirektören Gunnar Malm hit.- Så fort det är praktiskt möjligt ska Banverket och Vägverket här i Luleå flytta ihop, säger han.

Lena Dahlgren är regionchef på Vägverket. Den 1 april blir hon regionchef på Trafikverket.

Lena Dahlgren är regionchef på Vägverket. Den 1 april blir hon regionchef på Trafikverket.

Foto: Bengt-Åke Persson

LULEÅ2010-04-02 06:00
Gunnar Malm har lett arbetet med att starta det ny verket (se faktaruta) och har förordnats av regeringen till att vara generaldirektör till 2015. Han åker nu runt på en "Eriksgata" för att träffa sina underställda chefer. På måndagen besökte han Luleå där regionkontoret för Norrbotten och Västerbotten ska ligga.
I dag finns regionkontoren för såväl Vägverket som Banverket i Luleå, men i helt skilda delar av staden - Vägverket på Östermalm, nära järnvägsstationen, Banverket vid länsstyrelsen.
Under samma tak
Tanken är att de sammanlagt 400 anställda ska ingå i samma myndighet - och finnas under samma tak.
- Det beror ju på hur det ser ut med tillgången på lokaler och nuvarande hyreskontrakt. Men målsättningen är att det ska ske så fort som möjligt. Det är viktigt att samla verksamheten, säger Gunnar Malm.
Vägverkets hyreskontrakt i nuvarande lokalerna löper till och med 2011, Banverkets till och med 2012.
Det mesta pekar mot att det byggs nytt i anslutning till Vägverkets nuvarande regionkontor. Som NSD tidigare har berättat har fastighetsbolaget Norrporten, som äger Vägverkets fastighet, vänt sig till kommunen och begärt att en detaljplan ska tas fram för området.
Lena Dahlgren, nuvarande regionchef för Vägverket, har förordnats till regionchef för Trafikverket. Att nu även få ansvaret för järnvägsfrågor bekymrar inte henne.
- Nej, jag har ett förflutet som kommunikationsråd vid länsstyrelsen i Västernorrland. Där arbetade jag bland annat i tio år med Botniabanan, som ska invigas nu i augusti. Så det här med järnväg är inte någonting nytt. Jag ser fram emot det, säger hon.
Varken hon eller Gunnar Malm kan säga om, eller när, Norrbotniabanan blir verklighet.
Inom kort väntas regeringen presentera den nationella planen för infrastrukturen fram till 2021.
- Vi har inga uppgifter om huruvida Norrbotniabanan finns med där, säger Gunnar Malm.
Lena Dahlgren tycker att det definitivt inte är bra att den norrländska kustjärnvägen stoppar i Umeå.
Konkurrensnackdel
- Visst behöver vi Norrbotniabanan. Framför allt för logistiken när det gäller godstransporter. Det är en klar konkurrensnackdel för den norrbottniska industrin att vi inte har en kustjärnväg. Men Norrbotniabanan innebär även stora fördelar för persontrafiken.
Kan du som regionchef driva frågan?
- Inte driva, vi är ju en anslagsfinansierad myndighet. Det vi kan göra är att göra bra utredningar som visar på behovet och ger goda argument för att bygga den, säger Lena Dahlgren.
FAKTA Trafikverket
Den 1 april avvecklas Banverket och Vägverket. Dessa verksamheter tas över av Trafikverket. Även vissa verksamheter som i dag bedrivs av Sjöfartsverket, Transportstyrelsen och Sika tas över av Trafikverket.
Trafikverkets huvudkontor ligger i Borlänge. Regionkontor finns på sex orter i landet, bland annat i Luleå. Dessutom finns lokalkontor i övriga län.
Totalt har Trafikverket cirka 6 500 anställda, varav cirka 400 i Luleå.
Årsbudgeten för det nya verket är ungefär 40 miljarder kronor, mer än försvarsbudgeten.
Målsättningen med Trafikverket är att skapa en effektivare och starkare regionalt förankrad organisation som med ett övergripande synsätt, oavsett trafikslag, uppfyller de transportpolitiska målen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om