Supersatsningen – ett miljardbygge

Luleå får en helt ny djuphamn.
Den byggs mellan Victoriahamnen och Malmhamnen där vattenspegeln vid Skvampen fylls ut och blir hamn för de största malmfartygen.
– Målsättningen är att hamnen ska vara klar till 2020, säger hamnchefen Roger Danell.

Victoriahamnen i Luleå får snart sällskap av en djuphamn.

Victoriahamnen i Luleå får snart sällskap av en djuphamn.

Foto: Lars-Göran Norlin

LULEÅ2013-07-24 05:00

I förra veckan blev det klart med ett EU-stöd till en studie av en djuphamn i Luleå.

Cirka 35 miljoner kronor anslås för studierna som ska ge besked om det är möjligt att muddra för att bredda och fördjupa farleden in till Luleå hamn. I studien ingår att ta fram underlag för att bygga en helt ny hamn mellan Victoriahamnen och malmhamnen längst ut på Yttre Sandskär.

Stödet kommer som ett brev på posten för Luleå hamn.

– Det är precis vad vi ansökt om.

Bredda och fördjupa

Förhoppningen är att kunna fördjupa farleden till knappa 17 meter vilket är fem meter djupare än i dag och bredda farleden till 50 meter, allt för att kunna ta emot större malmbåtar.

Projektet bär namnet "The Iron Ore Port" och när det genomförs kan lastkapaciteten av järnmalm mer än fördubblas, från dagens nio miljopner ton om året till 20 miljoner ton.

Ett av skälen till att hamnkapaciteten ska ökas är LKABs nyöppnade gruvbrytning i Svappavaara.

Studien ska omfatta en design av farleden, markundersökning, kajdesign och markanslutning.

Helt nytt hamnkoncept

– Det är ett helt nytt hamnkoncept som vi tittar på. Vi kan inte anlägga djuphamnen där den gamla finns. Den ska finnas kvar för mindre fartyg, de som transporterar malm till Brahestad och Oxelösund.

Placeringen av den nya hamnen blir alltså vid Skvampen (se karta).

Där fylls två vattenspeglar igen för att ge plats för den nya djuphamnen. En ansökan måste också lämnas till miljödomstolen för en miljödom.

Det planerade projektet beräknas starta under 2016 eller 2017 med muddringen.

Målsättningen är att den nya hamnen ska vara i bruk år 2020.

Hamnen växer

Den fördubblade kapaciteten innebär också att Luleå hamn växer inte bara rent fysiskt utan också kapacitetsmässigt så pass mycket att hamnen blir landets tredje största vad avser gods.

Hela hamnprojektet beräknas kosta 1,6 miljarder och då väntas EU bidra med ytterligare pengar.

Luleå Hamn är det enda projektet i Norrbotten som får del av EU-pengarna.

– Vi vill förbättra kapaciteten i Luleå hamn för att bidra till att säkerställa en hög exportkapacitet av järnmalm från Sverige, säger Anders Lundström på Trafikverket.

Fakta: Luleå Hamn

Luleå Hamn är den nordligaste av Sveriges allmänna hamnar. Trots isbeläggning från januari till maj så är hamnen öppen och i full drift året om. De statliga isbrytarna och lokala isbrytande bogserbåtar ser till att fartygen tar sig fram även vintertid.

Varje år omsätts mer än sju miljoner ton gods, i huvudsak bulkgods i hamnen. Det gör Luleå till en av Sveriges fem största hamnar och Sveriges största hamn för torrt bulkgods.

Luleå Hamn består av fem hamndelar.

Victoriahamnen och Uddebo oljehamn är allmänna kajer.

Cementas anläggning för lossning av cement och LKAB:s utlastningskaj för malm vid Sandskär är industrikajer.

Dessutom används den gamla malmhamnen vid Svartön som kajplats för isbrytare och kryssningsfartyg.

Hamnens moderna anläggningar gör det möjligt att hantera alla sorters bulkgods och styckegods.

Luleå Hamn anlöps varje år av omkring 570 fartyg varav en betydande del har en lastförmåga, dödvikt, om mer än 70 000 ton.

Källa: Luleå hamn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!