Stugägare får ge vika - här ska banan gå
Protesterande stugägare på Hamnholmen göre sig icke besvär. Luleå kommun backar upp Banverkets förslag att Norrbotniabanan ska byggas genom stug-idyllen, över fjärden till Svartöstaden och vidare in mot Luleå centrum.
De blå fälten visar de tre korridorer som nu återstår för Norrbotniabanan.
Foto: extern
Kopplas samman
Förslaget till yttrande har tagits fram efter diskussioner mellan stadsbyggnadskontoret, miljökontoret, Luleå hamn, räddningstjänsten, utvecklingskontoret och tekniska förvaltningen. Bland fördelarna med den föreslagna dragningen pekas på närheten till flygplatsen.
"Möjligheten att knyta samman flygplatsen med järnvägen är mycket positivt för den regionala utvecklingen samtidigt som valt alternativ inte hindrar en positiv utveckling av Luleås bebyggelseområden".
Sjöfartsproblem
Vissa invändningar finns dock och det gäller inte minst de problem som uppstår för bland annat isbrytare och kryssningsfartyg om en 22 meter hög bro byggs från Hamnholmen till Svartöstaden. Fartygen kan inte ta sig under bron.
Tjänstemännen föreslår därför att bron byggs längre västerut för att göra det möjligt för fartygen att vända utanför den gamla SSAB-kajen.
FAKTA
➤ Banverket har presenterat tre alternativ för Norrbotniabanans anslutning till Luleå centrum. Ett västligt alternativ längs E4 och Storheden, ett över Gråsjälfjärden och ett tredje via flygplatsen, Hamnholmen och Svartöstaden. Banverket förordar det sistnämnda.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!