Över 65 procent av studenter vid LTU:s olika campus önskar att de hade möjlighet att få sin tentamen rättad anonymt. Detta enligt en undersökning framtagen av Luleå studentkår och Teknologkåren vid Luleås tekniska universitet.
Av de 2347 studenter som deltog i enkäten från 2015 uppger cirka en fjärdedel att de upplevt att rättningen av en examination någon gång påverkats av lärarens personliga åsikt om studenten.
Enligt Jennifer Davidsson utbildningsenhetens ordförande i Teknologkåren så har studenterna lagt märke till hård bedömning när de jämfört sina tentamen och fått olika bedömningar på liknande svar. Enligt henne har det beslutats av LTU:s ledning att en förstudie angående anonyma tentamen ska ske.
–– Fördelarna med anonym tentamen blir att man tar bort alla frågetecken om huruvida man skulle blivit orättvist bedömd. Sen kan det ju fortfarande ske i andra former men just teoretiskt tar vi bort det, man ska inte känna sig otrygg, säger hon.
Men det kan också finnas nackdelar där de studenter som har till exempel dyslexi och därför skriver på dator inte kan bli helt anonyma eftersom andra skriver för hand. Detta problem belyser studenterna på det åsiktstorg som skapades i samband med undersökningen.
–Vad man skulle kunna införa är fler digitala examinationer som också börjar bli mer populärt eftersom det då blir svårare att ta ut enskilda indvider om alla skriver på dator, säger Jennifer Davidsson.
Hon berättar att anledningen bakom att frågan om anonyma tentamen lyfts fram är att studenter som läst vid andra lärosäten ifrågasatt varför det inte finns vid LTU.
– Problemet är att man inte vågar komma med kritik på en kurs eller lärare för att man är rädd att det ska påverka ens bedömning, säger Jennifer Davidsson.
Anonyma tentamina har i vissa fall sedan 90-talet varit standard om man tittar på universiteten runt om i landet. Enligt undersökningen är det i nuläget 10 av 16 universitet använder sig av det. Nu vill studenterna och kårerna att LTU ska bli det elfte.
– Jag tycker att det kan bli en fördel för de studenter som känner att de har blivit orättvist bedömda. Jag har inte upplevt det själv men jag vet andra som har upplevt, säger Cornelia Wander, studerande.
Anonymitet skapas genom att istället för namn så får man en kod, som i slutskedet av studierna byts tillbaka till personuppgifter.
– Det är det vanligaste sättet sen får vi se vad LTU bestämmer sig för, det vet vi inte i dagsläget, säger Jennifer Davidsson.