Stress, smuts och buller i Luleåskolor

Smutsiga lokaler och elever som inte går på toan för att den stinker kiss. Klassrummen är kalla och lärarna är pressade. Det visar nya rapporter om Luleås skolor.

BULLER, smuts och stress. Arbetsmiljöverkets inspektion visar                   att det finns stora brister i flera av Luleås skolor. Bland annat Örnässkolan har fått  bakläxa på en del punkter.

BULLER, smuts och stress. Arbetsmiljöverkets inspektion visar att det finns stora brister i flera av Luleås skolor. Bland annat Örnässkolan har fått bakläxa på en del punkter.

Foto: Samuel Nyberg

LULEÅ2015-07-18 09:30

Mitt i sommarlovet kommer resultatet från Arbetsmiljöverkets inspektioner av flera skolor i Luleå.

Här finns rapporter med mängder av brister som påverkar både elever och lärare.

– Hur problematiken ser ut är lite olika, beroende på skola, säger Carina Johansson, arbetsmiljöinspektör.

Det vanligaste problemet är att elever med särskilda behov inte får tillräckligt stöd. Det gör dem oroliga, vilket skapar konflikter och leder till stress både hos elever och hos lärare som inte känner att de klarar av situationen i klassrummet.

– Det leder till frustration och till en känsla av att man inte räcker till. Resurserna är inte på den nivå de borde vara på vissa skolor, säger Carina Johansson.

Vikariebristen är också ett återkommande problem. Den leder till att sjuk personal ändå går till jobbet av lojalitetsskäl och att befintlig personal får arbeta hårdare. Ibland får fritidspedagogerna ta över lärarnas jobb.

– Vi har inte svaret på hur man ska lösa det här. Men det är ett känt problem inom barn- och utbildningsförvaltningen och det är en stor arbetsbelastning för personalen, säger Carina Johansson.

Dessutom finns det flera brister i lokalerna. På till exempel Benzeliusskolan och Råneskolan klagar personalen på dålig luft, som leder till hosta, eksem och ögonbesvär.

– Det här är ett ganska vanligt problem i skolmiljön. Det handlar om att ventilationen behöver undersökas och åtgärdas. Bra ventilation gynnar både elever och lärare, säger Carina Johansson.

Temperaturen i klassrummen får också kritik. Furuparksskolan har två klassrum där temperaturen gått ner till tolv grader, enligt Arbetsmiljöverkets rapport.

– Det är inte alls någon bra temperatur att bedriva undervisning i, säger Carina Johansson.

Buller finns ofta på skolorna, ofta handlar det om att ljud färdas mellan olika rum eller att det är för högt ljud i matsalarna.

Dessutom får städningen kritik på flera håll. Örnässkolan har dammiga och skitiga utrymmen, och här efterlyser man storstädning. På Furuparksskolans vill elever inte gå på toaletter, eftersom de luktar så mycket urin.

– Vi ställer krav på städningen när det är större avvikelser. Det blir en odräglig arbetsmiljö om det inte är rent. Och om barnen inte går på toaletten på en hel dag så finns det andra hälsorisker med det, säger Carina Johansson.

Inspektionerna av skolorna genomfördes under våren. Arbetsmiljöverket ställer nu krav på alla skolor att de ska åtgärda bristerna. Senast i oktober-november ska skolorna kunna presentera vad de gjort åt saken.

NSD har sökt chefer på barn- och utbildningsförvaltningen för kommentarer, utan framgång.

torbjorn.ek@nsd.se 0920-263005

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om