Storön ny malmhamn?

Kalix kommun kan vara på väg att plocka hem en riktig vinstlott. Northland resources har nämligen vaskat fram två huvudalternativ för utskeppning av järnmalmen från Kaunisvaara. Kemi på finska sidan och Storön i Kalix skärgård.

Foto:

LULEÅ2008-09-18 06:00
- Ur kostnadssynpunkt är de här två alternativen i stort sett likvärdiga, säger företagets svensk-finske vd Karl-Axel Waplan.
Val av huvudhamn blir först aktuellt när driften från tre gruvor är uppe i full kapacitet, vilket innebär en årlig produktion på en bra bit över tio miljoner ton.
Till att börja med, och med en mjukstart på två till tre miljoner ton om året, är det hamnen i Kemi som gäller. Järnmalmen från den första gruva som enligt plan ska öppnas under år 2010 (Tapuli) kommer att köras med tåg från finska Kolari till Kemi, en järnvägssträcka som för övrigt kommer att rustas upp.
Muddring eller stickspår
När produktionen sedan ska upp i högre volymer, vilket innebär att ytterligare två gruvor öppnas (Stora Sahavaara, Hannukainen), tornar stora problem upp. Hamnen i Kemi har inte tillräckligt djup för att klara ökat tonnage. Det innebär att det måste till en mycket kostsam muddring.
- Det handlar om mångmiljardbelopp och vi för diskussioner med Kemi stad om detta, säger Karl-Axel Waplan.
Alternativet är alltså att skeppa malmen från Storön. Det är en djuphamn och dessutom med mycket bättre isförhållanden än Kemi hamn.
Men inte heller det här är någon problemfri lösning. Ett stort hinder är att det skiljer i spårvidd mellan Finland och Sverige. Det innebär att det måste läggas in dubbelräls i Haparandabanan. Med tanke på att bygget av den banan är nära förestående så brinner det i knutarna. Intensiva förhandlingar förs med Banverket och även infrastrukturminister Åsa Torstensson är informerad, berättar Karl-Axel Waplan.
- Om Storön ska bli aktuell för vår del så måste den här lösningen lyftas in i Banverkets kalkyler och planering i stort sett omgående. Om inte så faller det alternativet och då är det Kemi som gäller, säger Karl-Axel Waplan.
Förutom en modernisering av hamnen i Storön krävs dessutom ett stickspår till Hapa-randabanan.
- Vi har ännu ingen klar bild om vilka kostnader det rör sig om men vår bedömning är att en muddring i Kemi kommer att kosta ungefär lika mycket som att satsa på projekt Storön, säger Karl-Axel Waplan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om