Facebook har idag två miljarder användare per månad och har närmast ett monopol. Många menar att de största sociala medierna inte respekterar den personliga integriteten.
– Facebook är ett kommersiellt företag som tjänar pengar på det innehåll vi lägger upp. Det är inte bara en integritetsfråga utan handlar också om att användarna förlorar kontrollen över det som de postar, säger Simon Lindgren, professor i sociologi vid Umeå universitet.
Facebook är för många mer än bara ett socialt nätverk, det är en del av det vardagliga livet. Och en del skulle gå så långt som att säga att de känner sig indirekt tvingade att vara med- tvingade av arbetsplatsen, skolan, familjen eller föreningen. Det kan helt enkelt vara nödvändigt att vara med för att inte missa viktig information. Trots att det kan uppfattas som skrämmande att Facebook lagrar så mycket information om oss, är det få som är beredda att byta plattform eftersom de flesta upplever att de positiva med att vara med överväger. Det finns alternativ till Facebook och dessa har ofta en ideologisk grund och bygger på idén om att vara icke-vinstdrivande och att inte lagra data för att skydda användaren.
– Facebooks behållning är just att alla finns med, arbetskamrater, avlägsna bekanta, släkt, vänner och familj. För att byta bort Facebook måste man vara beredd att ta ställning. För många av de som lämnar plattformen handlar det om ett ideologiskt och politiskt ställningstagande och om att möta likasinnade och skapa alternativa mötesplatser, säger Simon Lindgren, professor i sociologi vid Umeå univeristet.
För att en massutvandring från Facebook ska äga rum, menar han att något extraordinärt behöver ske, så som en riktigt stor skandal. Om människor skulle byta plattform tror han att det blir till en liknande, som även den är kommersiell.
Billy Ekblom är nyhetsredaktör på tidningen IDG, och han säger att Facebook i vissa avseenden behandlar sina användare illa genom att sko sig på känslig information och spåra beteendemönster. Facebook har också fått kritik för att inte försöka förhindra spridandet av fake news, samtidigt som en del innehåll så som amningsbilder cencureras.
– Det är extremt oklart vad som är deras värdegrund, även om de utåt sett säger att internet ska vara fritt och att de vill vara med och bidra till att mänskligheten ska blomstra, säger han.
Vi gick runt på stan för att fråga människor vilka sociala medier man använder och det var tydligt att det finns en generationsskillnad. Yngre människor använder hellre snapchat och instagram. Men Sara Lundström, 35 år från Luleå, går mot strömmen och har helt valt bort facebook.
– Nej jag känner ingen press att vara med. Jag uppskattar mer att man ringer och pratar med varandra.
Hon har valt Instagram istället.
Journalisten och sociala-medier-experten Emanuel Karlsten blir förvånad när vi ringer och frågar om alternativ till Facebook, ingen har ställt den frågan på två år säger han.
– Motrörelser är alltid positivt. Dessa kommer fram som en reaktion mot Facebooks världsherravälde. Men problemet är att de inte utgått från en fantastisk tjänst, produkten har inte varit i fokus utan protesten.
Han säger att många av de alternativa medierna har fått många och snabba signups och blivit stora globalt under kort tid, men att de haft svårt att få användarna att stanna kvar.
Den personliga integriteten kommer att stärkas från och med maj nästa år, då GDPR-lagen som träder i kraft. Lagen kommer att innebära att Facebook inte kan använda uppgifterna om användare på samma sätt som tidigare. Norrbottens Media har försökt att nå Facebook för en kommentar men inte lyckats hitta en kommunikationsväg.