Startsträckan för bygget förvånar

Om och när Norrbotniabanan börjar byggas kommer den första etappen att bli mellan Skellefteå och Piteå. Förvånande, tycker många, med tanke på att Norrbotniabanan ska kopplas ihop med Botniabanan som byggs till Umeå.

LULEÅ2008-08-18 06:00
Piteås kommunalråd Peter Roslund, och en ivrig förespråkare för Norrbotniabanan, tror sig dock veta varför.
- Banverket hävdar att det ekonomiskt bäst att börja med sträckan Piteå-Skellefteå. Men inte minst handlar det om att tillgodose gruvbolagets Bolidens krav om smidigare transporter av kopparmalmen från Aitik till smältverket i Rönnskär.
Kritiska
Vilket förstås tarvar en förklaring. Den anrikade malmen från Bolidens koppargruva Aitik utanför Gällivare körs med tåg till smältverket i Rönnskär. Den färden går efter stambanan till Burträsk och sedan vidare mot Skellefteå och Rönnskär. Boliden är mycket kritisk till järnvägssträckan söder om Älvsbyn. Den är backig och kurvig och därmed en mycket besvärlig flaskhals.
- Boliden vill ha så snabba och effektiva transporter som möjligt, inte minst med tanke på att produktionen i Aitik kommer att fördubblas, säger Peter Roslund.
Att det är den tunga industrin i norra Sverige, i det här fallet Boliden, som trycker på för att Norrbotniabanan ska byggas, förvånar inte Peter Roslund.
- Många, inte minst politiker i södra Sverige, tror att Norrbotniabanan i första hand byggs för persontrafiken, men så är det inte. Den här banan byggs inte minst för att tillgodose industrins krav på bättre godstransporter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om