Startklart för första cykeletappen mot Sunderby sjukhus

Nu inleds arbetet med en gång - och cykelväg mellan Mjölkudden och Storheden. Den byggs i tre etapper och i förlängningen ska det gå att cykla eller gå hela vägen till Sunderby sjukhus.- Min förhoppning är att det ska vara klart om fem år, säger David Wallin, projektledare på Luleå kommun.

David Wallin är projektledare för den gång och cykelväg som ska byggas från Mjölkudden via Storheden till Sunderby sjukhus. I vår inledsarbetet med den första biten efter Mjölkuddsvägen.FOTO: Lars-Göran Norlin

David Wallin är projektledare för den gång och cykelväg som ska byggas från Mjölkudden via Storheden till Sunderby sjukhus. I vår inledsarbetet med den första biten efter Mjölkuddsvägen.FOTO: Lars-Göran Norlin

Foto: Lars-Göran Norlin

LULEÅ2013-05-02 21:00

Byggandet av en gång - och cykelbana mellan Mjölkudden och Storheden genomförs i tre etapper.

Etapp 1 är den på Mjölkuddsvägen mellan korsningen vid Mjölkuddsbanken till korsningen vid Preem Drugstore på Rodervägen. Den etappen är spikad och klar.

Etapp två är Mjölkuddsvägen mellan Drugstore och Rostbollen i Notviken.

- Den är också spikad.

Etapp tre - ett frågetecken
Den tredje etappen, den parallellt med Storhedsvägen från Rostbollen till Storheden är det ett frågetecken för. I en perfekt värld skulle det projektet genomföras år 2015.

- Det är enormt stora investeringar. Sannolikt kommer vi inte fram till Storheden det året.

Byggandet av en gång- och cykelväg slutar inte där. Parallellt med Mariebergsvägen ska en förlängning byggas som har Sunderby sjukhus som slutpunkt.

- Där hoppas jag att vi är inom fem år. Inom en femårsperiod så ska vi vara framme i Sunderbyn.

Det betyder att cirka tolv kilometer gång- och cykelväg byggts som förenar Luleå med sjukhuset.

Mjölkuddsvägens västra sida breddas till en gång- och cykelbana som blir 3, 5 meter bred. Breddningen av gång- och cykelbanan innebär i sin tur att körbanan minskas en aning och blir 6,5 meter bred när den är klar.

Företräde för cyklister
Gångare och cyklister har företräde vid korsningar och det görs "farthinder" i form av förhöjningar för biltrafiken i korsningarna.

Busshållplatserna tas bort och ersätts med refughållplatser. De gamla busskurarna i trä byts mot nya, fräscha och upplysta av glas. I den första etappen ska 26 dagvattenbrunnar bytas.

Det är ett digert planeringsarbete som ligger bakom och flera intressenter är inblandade. Vid större vägarbeten kontaktas exempelvis om det finns planer på att byta eller laga elnät, bredbandskablar och annat.

- Det här ligger inom ramen för att vi ska bli 10 000 fler lulebor. Luleå ska vara ett cykelvänligt samhälle och gång - och cykelvägarna ska hålla god standard. Därför ska också befintliga gång- och cykelvägar rustas upp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!