SSAB:s vd om olyckan

På måndagen kom SSAB-ledningen på besök till Luleå. Många frågor handlade om dödsolyckan i Luleå i slutet av oktober. "SSAB ska vara en olycksfallsfri miljö", säger vd Martin Lindkvist.

Vd-besök. SSAB:s vd Martin Lindkvist (till vänster) var på besök i Luleå och kommenterade bland annat dödsolyckan i oktober. Till höger ses nytillträdde platschefen i Luleå, Nils Edberg.

Vd-besök. SSAB:s vd Martin Lindkvist (till vänster) var på besök i Luleå och kommenterade bland annat dödsolyckan i oktober. Till höger ses nytillträdde platschefen i Luleå, Nils Edberg.

Foto: Linnea Bergenudd

LULEÅ2014-11-24 18:21

Martin Lindkvist och delar av koncernledningen gör en rundresa till företagets samtliga stora produktionsorter och igår var ett regnruggigt Luleå besöksmålet. Eftersom dödsolyckan, där en 53-årig man från Slovakien omkom i en krock mellan en truck och ett tåg, fortfarande finns kvar i färskt minne blev samtalsämnet oundvikligt.

– Dödsolyckan är djupt tragisk. Vi har lagt mycket fokus på hälsa och säkerhet. Men uppenbarligen inte tillräckligt, säger Martin Lindkvist.

Som NSD tidigare skrivit jobbade den omkomne mannen som entreprenör för företaget Termostav-Mraz. Termostav-Mraz var även inblandat i en dödsolycka på SSAB 2003 när en av deras anställda föll ner i en kokugn. Men Martin Lindkvist menar att Termostav inte är sämre än något annat företag.

– Vi väljer entreprenörer utifrån säkerhet. Sedan måste man tänka på att arbetet sker i farliga miljöer med flytande järn och flytande stål, säger han.

Platschef Nils Edberg försäkrar att SSAB är en säker plats att arbeta på - såvida rutinerna följs.

– Vi har en bra säkerhetsaspekt och senaste dödsolyckan är ett undantag, säger han.

Vid tillfället för truckolyckan saknades den tågvakt som ska tillkallas när ett fordon korsar spåret. Huvudskyddsombudet vid IF Metall SSAB, Lars Bergström, har tidigare sagt till NSD ett av de stora problemen med underleverantörer som Termostav är att deras arbetare inte pratar engelska.

– Men det finns de som pratar engelska och vi kommunicerar mycket med bilder, säger Martin Lindkvist.

Hur ser möjligheten ut att utbilda personal ur de egna leden så ni slipper ta in entreprenörer utifrån?

– Vi utbildar egen personal på många områden. Men det finns moment vi inte kan ha expertis inom. Till exempel masugnsomställningar.

Nils Edberg säger att flera åtgärder vidtagits runt järnvägsspåret efter dödsolyckan.

– Loket signalerar flera gånger och vi har en bom som finns nere när inte spårvakt finns på plats. Samma olycka ska inte kunna hända igen, säger han.

I övrigt konstaterade Martin Lindkvist att SSAB Luleå fortsätter utvecklas.

– Nästa sommar sker en omställning av masugnen, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!