Ibland får provinsen en släng av sleven. Vi har kunnat följa kulturetablissemangets kris i huvudstaden, läst om det som kallas ”Svenska akademisyndromet”, hur ledamöters närstående gynnas.
Så låter vi färden gå till Luleå flygstation och utställningen Konstkalendern. Vips ser vi att också Norrbotten kan, hur jurymedlemmars närstående klarat konkurrensen och uttagits till hängning.
Annars är detta ett bra initiativ att föra ut konsten till en publik som kanske inte annars besöker konstutställningar. Det görs här i en julkalenders form, med ett konstverk om dagen fram till julafton, men med skillnaden att vi här får tjuvkika bakom varje lucka.
Konsten i denna utställning har goda dagar och dåliga dagar. Bland de goda finns två skulpturer, ”Resan med floden” skapad av Lars-Lennart Stenberg och ”Sigrid” av Annica Johansson. Stenbergs figur med drag av Frankensteins monster står stadigt med händerna i rockfickorna på två rör med brätten. Johansson låter kallt stål möta mjuk mänsklig hud i en liten kvinnlig figur. Det ger spänning.
Sedan finns bildkonsten, som dominerar men som har många svaga dagar. Uppstickare är Sven Teglunds akvarell ”Parkering på Assistentvägen”, en vardagsbild från förorten. Hjulspår i snön, några bilar och en garagelänga. Och så det där kvällsljuset. Det låter så lite, men blir så mycket. Sedan stannar man också upp inför Linda Ekersunds broderi ”Miråne” och Karin EE von Törne Hearns akvarell ”Färdkost III”.
Utställningen har inget tema och det innebär att det spretar. Enda kravet är att prislappen på verken inte får överstiga 3 000 kronor. Ett märkligt tema. Varför fick vi inte se 24 konstnärers bilder och skulpturer av månaden december, eller vinter, eller julen?