Spektakulär övning - plan tankas i luften
Det här är vad F 21-personalen har i tankarna nästa vecka.En flygande bensinmack ska lära Jas-piloterna hur man tankar i luften.
Det är den här typen av plan, det främre, som F 21:s piloter ska lära sig att lufttanka med under nästa vecka. Ursprungligen en civil Boeing 707 som gjorts om till en flygande bensinmack.
Foto:
Då ska piloterna öva tankning i luften. Det är första gången det sker i Sverige och är ett led i att det svenska flygvapnet ska kunna användas utomlands.
Tankplanet, av modellen C-135 FR, har försvaret hyrt in från Frankrike. Ett stort civilt flygplan där passagerarutrymmet ersatts med bränsletankar.
Första övningen
- Det är första gången detta övas med piloter ute på förbandet, säger överstelöjtnant Mats Hakkarainen, flygchef på F 21.
Avsikten med att tanka i luften är att förlänga aktionstiden för flygplanet.
Ska du öva själv?
- (skratt) Nej, det är en uppgift för yngre piloter.
Tre av flottiljens Jas-plan har förflyttats till F 17 i Ronneby. Detta för att motsvara produktionskraven.
- Det är för att Ronneby ska klara av de uppgifter de har. På kort sikt blir vi av med tre plan, men redan vecka 49 får vi nya flygplan och i januari är vi uppe
i samma nivå som tidigare fast med helt nya plan.
Utländska hemmabaser?
Flygvapnet undersöker också möjligheten att permanent få använda flygbaser utomlands. För F 21:s del skulle det innebära att Rovaniemi och Bodö blir "hemmabaser" i framtiden. F 21 samarbetar och sam-övar regelbundet, varannan vecka året runt, i något som kallas "Cross border" ("Över gränsen", fritt översatt), med finländska och norska flygvapnet, säger Hakkarainen.
- Våra närmsta baser, förutom Vidsel, är just Rovaniemi och Bodö, och det skulle underlätta genomförandet av vår verksamhet om vi kunde använda dessa baser om vädret inte tillåter övningar i Sverige.
Under hösten har piloterna övat så kallad vingmålsskjutning. Det är första gången någonsin som Jas-piloterna övat skjutning med automatkanon mot bogserat mål. Det betyder att piloterna har återupptagit just den förmågan.
Under Viggentiden övades denna förmåga varje år över Bottenviken. I september återupptogs traditionen.
Viktig träning
Det går helt enkelt till så att ett flygplan, Learjet 35, bogserar ett "korvmål" i en 800 meter lång vajer. Det är alltså korven och inte flygplanet som är målet - av förklarliga skäl...
- Vi har påtalat vikten av att alla piloter måste få träna upp förmågan att kunna utnyttja alla vapensystem på Jas 39 Gripen fullt ut till flygvapenledningen. Ett led i detta är att få skjuta med automatkanonen mot flygande mål, säger Hakkarainen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!