Spektakulär övning - plan tankas i luften

Det här är vad F 21-personalen har i tankarna nästa vecka.En flygande bensinmack ska lära Jas-piloterna hur man tankar i luften.

Det är den här typen av plan, det främre, som F 21:s piloter ska lära sig att lufttanka med under nästa vecka. Ursprungligen en civil Boeing 707 som gjorts om till en flygande bensinmack.

Det är den här typen av plan, det främre, som F 21:s piloter ska lära sig att lufttanka med under nästa vecka. Ursprungligen en civil Boeing 707 som gjorts om till en flygande bensinmack.

Foto:

LULEÅ2009-10-29 06:00
Nästa vecka inleds en ny och spännande fas för F 21 och flygvapnet.
Då ska piloterna öva tankning i luften. Det är första gången det sker i Sverige och är ett led i att det svenska flygvapnet ska kunna användas utomlands.
Tankplanet, av modellen C-135 FR, har försvaret hyrt in från Frankrike. Ett stort civilt flygplan där passagerarutrymmet ersatts med bränsletankar.
Första övningen
- Det är första gången detta övas med piloter ute på förbandet, säger överstelöjtnant Mats Hakkarainen, flygchef på F  21.
Avsikten med att tanka i luften är att förlänga aktionstiden för flygplanet.
Ska du öva själv?
- (skratt) Nej, det är en uppgift för yngre piloter.
Tre av flottiljens Jas-plan har förflyttats till F  17 i Ronneby. Detta för att motsvara produktionskraven.
- Det är för att Ronneby ska klara av de uppgifter de har. På kort sikt blir vi av med tre plan, men redan vecka 49 får vi nya flygplan och i januari är vi uppe
i samma nivå som tidigare fast med helt nya plan.
Utländska hemmabaser?
Flygvapnet undersöker också möjligheten att permanent få använda flygbaser utomlands. För F 21:s del skulle det innebära att Rovaniemi och Bodö blir "hemmabaser" i framtiden. F 21 samarbetar och sam-övar regelbundet, varannan vecka året runt, i något som kallas "Cross border" ("Över gränsen", fritt översatt), med finländska och norska flygvapnet, säger Hakkarainen.
- Våra närmsta baser, förutom Vidsel, är just Rovaniemi och Bodö, och det skulle underlätta genomförandet av vår verksamhet om vi kunde använda dessa baser om vädret inte tillåter övningar i Sverige.
Under hösten har piloterna övat så kallad vingmålsskjutning. Det är första gången någonsin som Jas-piloterna övat skjutning med automatkanon mot bogserat mål. Det betyder att piloterna har återupptagit just den förmågan.
Under Viggentiden övades denna förmåga varje år över Bottenviken. I september återupptogs traditionen.
Viktig träning
Det går helt enkelt till så att ett flygplan, Learjet 35, bogserar ett "korvmål" i en 800 meter lång vajer. Det är alltså korven och inte flygplanet som är målet - av förklarliga skäl...
- Vi har påtalat vikten av att alla piloter måste få träna upp förmågan att kunna utnyttja alla vapensystem på Jas 39 Gripen fullt ut till flygvapenledningen. Ett led i detta är att få skjuta med automatkanonen mot flygande mål, säger Hakkarainen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!