Spänningen stiger inför Pajalas ödesbesked

Peab, Metso, ryssar, kineser, britter – vilka tar över? Spänningen stiger i Pajala inför ödesbeskedet de närmaste dagarna om gruvans framtid. Men LKAB blir inte delägare.

Besked. Ska Kaunisvaaragruvan få ny ägare inom kort? Det är beskedet hela Tornedalen väntar på.

Besked. Ska Kaunisvaaragruvan få ny ägare inom kort? Det är beskedet hela Tornedalen väntar på.

Foto: Pär Bäckström

Luleå2015-04-28 10:49

– Nej, vi har inga planer på att gå in i gruvprojektet, vare sig nu eller längre fram, säger Per-Erik Lindvall i LKAB:s koncernledning.

LKAB:s riskkapitalbolag Norrskenet satsade 25 miljoner dollar för att rädda Northland 2013.

– Vi var väldigt tydliga när vi gjorde den investeringen att det inte skulle bli fler satsningar, och vi har inte haft någon anledning att ändra på det, säger Per-Erik Lindsvall.

Han avvisar spekulationer om att LKAB skulle kunna gå in i Pajalaprojektet för att få malm till sina pelletsverk.

– Vi har inget intresse av att köpa malm från Kaunisvaaragruvan, säger Per-Erik Lindvall.

Finska Metso levererade gruvutrustning till Pajalagruvan och förlorade nästan en miljard kronor på Northlands konkurs.

Frågan är om Metso nu, ensam eller med andra, vill ta över konkursboet för att rädda en del av sina tillgångar.

– Vi har ingen kommentar i denna fråga, skriver Jussi Ollila, Metsos vice kommunikationschef i ett mejl till NSD.

Pär Weihed, professor i malmgeologi vid Luleå tekniska universitet, har inga uppgifter om vilka intressenter som tittar på Pajalagruvan.

Vilket scenario kan man tänka sig för att en ny ägare ska ta över?

– Att den får börja från noll med alla skulder avskrivna, det är den enda förutsättningen om en seriös aktör ska gå in och bryta malmen, säger Pär Weihed.

– Förutsättningarna är kända, vi vet vad malmpriset är, och kan inte vänta någon snabb förändring. Det handlar om att ha tuff kontroll över kostnaderna, säger han.

Kan en ny ägare, Metso eller andra, överväga att transportera malmen till finska Kolari, där det finns järnväg?

– I så fall är man tillbaka på ruta ett, det var ju det Northland tänkte från början, att frakta malmen med järnväg ner till kusten. Det tror jag hade varit en smartare lösning, säger Pär Weihed.

– Att köra lastbil till finska sidan, ett par mil, det är ju inte gratis, men mycket kortare än till Svappavaara, säger han.

Advokat Hans Andersson, Northlands konkursförvaltare, står fast vid sin bedömning att ett avtal om ny ägare kan vara klart under senare delen av april.

– Ja, eller vid månadsskiftet. Det här är ju en kort vecka, vi får se vad som hinns med, säger han.

– Jag har anledning att vara optimistisk, tycker jag. Men inget är ju klart förrän det är klart.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!