Den 15 januari förklarades Luleås nyaste förskola öppnad. Pedagogerna började sitt planeringsarbete för att kunna ta emot de första barnen två veckor senare.
– Vi har varit med sedan den första ritningen. Vi har valt att ha mötesplatser med sex olika visten för barnen. De första två veckorna gick åt till att planera pedagogiska inriktningar, mål och värdegrunder för vår förskola, säger Ina Mellberg, pedagogista.
Förskolan Solkatten är en av väldigt få förskolor som har två våningar.
– Vi hade en väldigt begränsad tomtyta, så vi ville ha kvar så mycket av ytan som möjligt av ytan till gården för barnens skull, säger Anna Edberg, förskolechef.
Än är allting inte helt färdiginrett, men när allt står färdigt kommer förskolan kunna erbjuda 102 platser. Än så länge är det runt 30 barn som hunnit skolas in.
– En viktig mötesplats är matsalen. Än så länge kan vi äta allihop i en sittning, men sen kommer vi få dela upp det. Vi behöver möts och vi lär oss mycket i mötet med varandra. Därför ska det finnas mötesplatser, säger Ina Mellberg.
Hela förskolan är byggt med barnens behov i åtanke. Bord och stolar är små, inredning och leksaker ska stimulera sinnen och lärande och fönstren sitter lågt.
– Barnens värld ska inte bestå av bordsben. säger Ina Mellberg.
Ina Mellberg och Anna Edberg är överens om att läget för förskolan ger många möjligheter för verksamheten.
– Vi ligger mitt emellan äldreboenden som vi hoppas kunna samverka med. Och så har vi naturen, vattnet och isen nära, och en liten skogsglänta. Och så är det ju nära in till stan med biblioteket och museet, säger Anna Edberg.
Solkatten är inredd utefter tankar om barnens lärande och utveckling. Det ska vara både tryggt och utmanande.
– Barn kan om vi låter dem kunna. De ska kunna göra egna, fria, medvetna val. Och våra val får direkta konsekvenser för vad barnen får för möjligheter, säger Ina Mellberg.
Emelie och Newa är båda fem år och är två av barnen på Solkattens förskola. De visar glatt upp lokalerna de håller till i om dagarna och några av sakerna de leker med, roligast för tillfället är ett slags 3D-pussel som sätts ihop med magneter.
– Jag ska bygga en hårboll, säger Emelie.
– Jag ska bygga en sån här triangel, säger Newa och pekar på förpackningen.
Det är dags för mellanmål och barnen tar plats i matsalen och vinkar glatt till kocken. All mat lagas på plats på förskolan i det egna köket.
– Vi vill erbjuda mer än det som är bara precis standard, säger Anna Edberg.
– Ja, vi vill ha en miljö som gör skillnad för barnen, säger Ina Mellberg.