Kommunen ser över sina planer för hur området i Södra hamn ska utvecklas. Ett nytt detaljplaneprogram ska tas fram, trots att det nu gällande antogs så sent som 2013.
– Det var mycket för att Kuststad skulle byggas. Nu har vi förfrågningar från åtminstone en fastighetsägare som vill utveckla befintlig fastighet. Man har inte lust att riva och bygga nytt, säger Mia Persson, strateg på kommunstaben.
Fastighetsbolaget som äger fastigheten i hörnet av Småbåtsgatan och Södra Kungsgatan vill bygga på sin kontorsfastighet med flera våningsplan med bostäder. Vägg i vägg med kontorsfastigheten ligger livsmedelsbutiken Willys.
Inriktningen för det nya detaljplaneprogrammet är att bygga på befintliga strukturer istället för att riva och bygga helt nytt. Det finns problem som måste lösas för att det ska kunna byggas mer bostäder i området. Friytor, grönområden och parkeringsplatser för de boende är frågor som inte är så lätta att lösa.
– Det stora problemet ligger kring hur markytorna ser ut, just nu är det mest parkeringar där. Hur gör man då om man är skolbarn och ska gå till skolan? De frågorna behöver lösas innan vi tycker att det är lämpligt att bygga bostäder. Det är absolut knepiga frågor, säger Mia Persson.
– Ska vi utvecklas och bli ett mer hållbart samhälle så måste vi hitta sätt att skapa goda boendemiljöer utan att göra allting nytt, fortsätter Mia Persson.
Norrbotniabanan begränsar användningen av en del av området, som ligger inom den korridor som reserverats för den framtida järnvägen. Byggvaruhuset Bygma, intill Kuststad, ligger inom korridoren där ingen ny bebyggelse tillåts innan frågan om Norrbotniabanans sträckning har beslutats.
Kommunen vill skapa ytterligare en anslutningsväg till området, utöver den enda som finns vid Södra Kungsgatan och Södra Hamnleden. Kommunen har fått in klagomål från boende i Kuststad som klagar på bilköer när de ska köra ut från Södra hamn.
– Det är en av de frågor som är absolut viktigast för oss, vi jobbar för att skapa en anslutning till området, säger Mia Persson.
Tanken är att bygga en ny anslutningsväg från Prästgatan, vilket är komplicerat av flera orsaker. Prästgatan ligger inom korridoren som kan påverkas av Norrbotniabanan och dessutom är det stor höjdskillnad mellan Prästgatan och området vid Bangårdsgatan.