Det är omsorgsföretaget Humana som i samarbete med organisationen Maskrosbarn och Rädda barnens ungdomsförbund har granskat i vilken utsträckning landets socialtjänster använder sig av sociala medier för att synliggöra sig för dem som behöver hjälp.
– Vi som arbetar med barn och unga i utsatta situationer måste bli bättre på att synas på ungas villkor, säger Annicka Lang, chefspsykolog på Humana.
Socialtjänsterna i Arjeplog, Gällivare, Kiruna, Piteå, Haparanda, Jokkmokk och Övertorneå omfattas av granskningen. Resultatet visar att de i Haparanda, Jokkmokk och Övertorneå använder sociala medier medan socialtjänsterna i de övriga kommunerna inte gör det.
Tomas Nilsson, enhetschef för barn och familj inom socialtjänsten i Piteå kommun, lovar bättring.
– De unga är ju online och vi måste bli bättre på att möta dem där med råd, stöd och information om vad vi kan erbjuda. Den som mår dåligt eller har en kompis som mår dåligt ska veta vart hon eller han kan vända sig. Vi måste bli bättre på att följa med tiden, säger han.