- Det ser ut som att vi klarar det här, säger Jonas Edlund, ansvarig för fälthållningen på F 21.
Snöfall, temperaturer kring noll och vind brukar verka menligt för flygtrafiken.
I går var det full fart på fälthållningen på flygplatsen.
"En prioplan"
Elva maskiner plogade och borstade banan fri från snö och is.
Vädret gjorde också att inte alla ytor snöröjdes.
- Vi har en prioplan, ett mönster att följa. Vi röjer bara rullbanan, plattan och utryckningsvägarna. Det är mycket jobb för oss. Vi ska se till att trafiken flyter, gör den inte det så får vi veta det i tidningen dagen efter...
Hur lång tid tar det att röja ytorna?
- Tur och retur så tar det 17 minuter och håller vädret i sig så kan ett plan landa eller starta direkt efteråt. Sedan måste vi ut igen.
Vad händer om planen enligt tidtabell ska landa ganska nära varandra?
- Då får det andra planet vänta.
Snö till julafton
Det är alltid piloten som avgör om planet ska landa. Han tar hänsyn till friktionsvärdet, planets vikt, sidvind och annat.
Hur ser väderprognoserna ut för den närmsta tiden?
- Det ser ut som att det ska snöa till julafton, fast vi har inte några detaljprognoser.