Snöröjarna som bara har kontorstid
När snöstormen rasade som värst i förra veckan gick järnvägens snösväng hem.En del tåg stannade, andra rullade med kraftiga förseningar.- Nu ska vi se över avtalen med entreprenörerna, säger Clas Lundstedt, Banverket.
Snöröjare från Infra Nord, före detta Banverket produktion, borstar en växel ren på malmbangården, Svartön.FOTO: Eva Sjögreen
Foto: Eva Sjögreen
Bara kontorstid
- Banverket tar inte ut någon snöröjning på jourtid. Det snöröjs bara under kontorstid och det är snudd på tjänstefel. Hur skulle det se ut om Vägverket jobbade på samma sätt, säger Torbjörn Lidberg, kommunalpolitiker i Boden och tidigare lokförare.
Stående i timmar
Andra lokförare som NSD talat med vittnar om hur de blivit stående i timmar på bangårdarna när spår och växlar täcktes av snö och blev osynliga.
Lika osynlig var järnvägens egna snöröjare när klockan passerat 17.
Så här säger Banverket om uppgiften att snön bara röjs under kontorstid:
- Det är riktigt. Det fanns extraresurser, men eftersom ovädret pågick så länge behövde extraresurserna vila och då tog resurserna slut onsdag eftermiddag vid 17-tiden, säger pressinformatören Clas Lundstedt.
Avtal ses över
Banverket sköter inte snöröjningen i egen regi. Banunderhållet är utlagt på entreprenad och i övre Norrland är det fyra, av dem tre utländskt ägda bolag, som ska hålla spår och växlar rena från snö.
- Avtalen ser lite olika ut eftersom upphandlingen skett vid olika tidpunkter. Nu ska vi se över avtalen så det inte finns luckor så något motsvarande inträffar igen, säger Clas Lundstedt om snösvängen som gick hem klockan 17.
Inte ett snöfall
Torbjörn Lidberg var under sin tid som facklig ledare för lokförarna kritisk till Banverkets privatisering av banunderhållet.
- Nu reagerar jag som kommunpolitiker. Jag kan acceptera att ett rälsbrott stoppar järnvägstrafiken men inte ett snöfall, säger Lidberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!