Snökaos på Kallax

På Kallax flygplats fick tre plan omdirigeras till Skellefteå i går. Anledningen var att det föll stora mängder snö i Luleå.På flygplatsen var man tvungen att ha dubbel uppsättning personal för att hålla snön borta från landningsbanan.

Det går undan längs landningsbanan, när plogmaskinerna skyfflar bort snön.FOTO: simon eliasson

Det går undan längs landningsbanan, när plogmaskinerna skyfflar bort snön.FOTO: simon eliasson

Foto: simon eliasson

LULEÅ2009-12-22 06:00
Anledningen till att tre plan inte kunde landa i går morse berodde bland annat på ett kraftigt snöfall. Det gjorde att planens bromsverkan var för låg, och i kombination med en kraftig sidvind var det omöjligt för flygplanen att landa.
Jobb dygnet runt
Men resten av dagen flöt flygtrafiken på som vanligt, dock med en liten fördröjning.
När det faller så mycket snö som det gjorde i går, måste snöröjningspersonalen jobba dygnet runt.
-  Vi är rustade för det här. När det är sådant här väder är vi ute med samtliga plogmaskiner och snöslungor, säger Lennart Öhlund, fälthållningsledare.
Dyraste bilen
Till sin hjälp har de en spe-
ciell bil som kallas "friktionsmätningsbil".
-  Utrustningen som finns i den bilen, gör att det är en av de dyraste i världen, säger Lennart Öhlund.
I bilens bagagelucka finns ett friktionsmätningshjul som mäter friktionsvärdet runt banan. Man åker två gånger per dag runt landningsbanan. Och det medelvärde som man får, rapporteras sedan till flygledarna. När det faller mycket snö som i går, kör de fler gånger med bilen runt landningsbanan.
Det tar omkring 15 minuter att sopa hela landningsbanan.
-  Under den tiden får inga flygplan varken starta eller landa, säger Anders Jonsson, flygplatschef.
Man använder sig av fem sop- och blåsmaskiner samtidigt
för att få bort all den snö som har kommit, maskinernas bredd
är lika med halva landningsbanan.
Tidigare var man tvungen att använda sju maskiner samtidigt.
Ögonen på marken
Enligt Lennart Öhlund har det blivit smidigare och jobbet flyter på bättre.
-  Det är första riktiga snön som har fallit, vilket innebär mycket mer jobb med varje flygplan, och det ska tajmas in med snöröjningen, säger Stefan Hagel, flygledare.
På Kallax flygplats ligger Sveriges längsta landningsbana, 3 350 meter. Och det krävs ett gediget jobb av snöröjningspersonalen, för att hålla den snöfri.
-  En dag som denna är vi flygledarnas ögon på marken, säger Lennart Öhlund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om