Den bilburne i Luleå kan knappast ha missat att grävmaskiner arbetat för fullt i flera av centrala Luleås rondeller. Orsaken till det ovanligt synkroniserade grävandet kommer att märkas nästa vecka.
Då kommer ett flertal jättestora transporter att rulla genom centrala Luleå på sin väg mot Stegras stålverksbygge i Norra Svartbyn.
Ekipagen kommer att vara närmare 74 meter lång och kan väga upp till 500 ton.
Så varför grävs det i rondeller?
– Man måste förstärka upp med grus mitt i rondellerna, matjorden kommer inte klara trycket, säger Patrik Ruumensaari, gatuchef på Luleå kommun.
Själva transporten utförs av ett specialistföretag som jobbar på uppdrag av Stegra och Luleå kommun bekostar inte något gatuarbete, säger Ruumensaari.
– Men vi äger frågan om gatorna och trafiken, så vi är samordnare.
Rutten blir från Luleå hamn till Norra Svartbyn.
- Start i Luleå hamn och över Gräsörenbron
- Ut på Hertsövägen och mot Örnäset fram till Örnäsrondellen
- Via Svartövägen förbi Burströmska gärdan
- Bort till korsningen innan Lulsundsbron
- Sedan Bensbyvägen upp till Kronanrondellen
- Därefter Bensbyvägen till Björkskataleden och rondellen där
- Sedan till Porsön och genom de tre rondellerna
- Ut mot Haparandavägen och på E4 norrut
- Slutdestination: Stålverksbygget i Norra Svartbyn
Trafikpåverkan bedöms som stor då ekipaget rullar långsamt på sin väg genom Luleå och tar upp stora delar av körfält. Därför kommer transporterna att genomföras nattetid. Exakt tidpunkt för avfärd är inte bestämd utan beror exempelvis på omlastningen från fartyget.
– Det ska inte störa den normala trafiken och ingen kommer att komma försent till jobbet, hoppas vi. Det kommer inte ske dagtid, och inte under rusningstid. Vi ska ta hänsyn till lokaltrafiken.
Även blåljusverksamhet är informerade.
Länet är inte främmande för tunga vägtransporter, gruvan i Pajala kör malm på lastbilar som kan väga 90 ton. Men ekipage på 500 ton hör inte till vanligheterna på Luleås vägar.
Håller gatorna i Luleå för den tyngden?
– Det är mycket axlar på transporten, den är som en tusenfoting, så axeltrycket blir ganska lågt, säger Patrik Ruumensaari.
Företaget som ska sköta transporterna har genomfört beräkningar på hållfasthet för både vägar och broar sedan i somras.
Ett orosmoln för Patrik Ruumensaari är nyfikenheten hos Luleåborna.
– Jag förstår att man vill se de här ekipagen. Men ett skäl att vi lagt det på natten är för att minska ner nyfikenheten.
Han uppmanar folk att inte gå man ur huse för att titta på ekipagen.
– Risken är att det stökar till för vägtransportledaren eller att det stoppar upp utryckningsfordon om en olycka sker någonstans, säger han.
– Ska man titta så bör man hålla sig på behörigt avstånd.
Men vad är det på dessa jättetransporter då? Nils Eklund, pressansvarig Stegra, Boden, har ett svar.
Det är inte det höga direktreduktionstornet?
– Nej, det är delar som ska in i vår luftseparationsanläggning. Den används för att ta fram nödvändiga gaser som behövs i steg i vår tillverkningsprocess, säger Eklund.
Tre av ekipagen är extra tunga, men det är ett antal transporter som ska rulla nästa vecka.
– Det är det största vi har tagit in hittills.
Mängden transporter till stålverksbygget varierar och i somras kördes många leveranser.
– Det var inte lika stora som nu, men vi körde under tre-fyra veckor på kvällen och natten.