Snart rullar enorma lasten genom Luleå – så påverkas trafiken

Stegra väntar på paketleverans modell enorm (Läs: 500 ton styck).
Då måste Luleås gator förstärkas.
Nästa vecka väntas flera jättetransporter rulla genom centrala staden i sakta mak.
– Det kommer ta en stund innan man tagit sig genom Luleå, säger gatuchef Patrik Ruumensaari.

Färden genom Luleå kommer ske främst nattetid för att det ska bli så liten trafikpåverkan som möjligt.

Färden genom Luleå kommer ske främst nattetid för att det ska bli så liten trafikpåverkan som möjligt.

Foto: Thomas Lövgren

Luleå2024-11-12 17:00

Nyheten i korthet

  • Enorma transporter på upp till 500 ton kommer att rulla genom centrala Luleå nästa vecka, på väg till Stegras stålverksbygge i Norra Svartbyn.
  • För att klara av trycket från dessa jättetransporter har gator och rondeller i Luleå förstärkts. Transporterna kommer att genomföras nattetid för att minimera störningar i trafiken.
  • Transporterna innehåller delar till Stegras luftseparationsanläggning, som används för att producera gaser för företagets tillverkningsprocess.

Den bilburne i Luleå kan knappast ha missat att grävmaskiner arbetat för fullt i flera av centrala Luleås rondeller. Orsaken till det ovanligt synkroniserade grävandet kommer att märkas nästa vecka.

Då kommer ett flertal jättestora transporter att rulla genom centrala Luleå på sin väg mot Stegras stålverksbygge i Norra Svartbyn.

Ekipagen kommer att vara närmare 74 meter lång och kan väga upp till 500 ton. 

Så varför grävs det i rondeller?

– Man måste förstärka upp med grus mitt i rondellerna, matjorden kommer inte klara trycket, säger Patrik Ruumensaari, gatuchef på Luleå kommun.

Själva transporten utförs av ett specialistföretag som jobbar på uppdrag av Stegra och Luleå kommun bekostar inte något gatuarbete, säger Ruumensaari.

– Men vi äger frågan om gatorna och trafiken, så vi är samordnare.

undefined
Patrik Ruumensaari är gatuchef vid Luleå kommun.
undefined
Skyltningen kommer till viss del att påverkas under de kommande veckorna.

Rutten blir från Luleå hamn till Norra Svartbyn.

  • Start i Luleå hamn och över Gräsörenbron
  • Ut på Hertsövägen och mot Örnäset fram till Örnäsrondellen
  • Via Svartövägen förbi Burströmska gärdan
  • Bort till korsningen innan Lulsundsbron
  • Sedan Bensbyvägen upp till Kronanrondellen
  • Därefter Bensbyvägen till Björkskataleden och rondellen där
  • Sedan till Porsön och genom de tre rondellerna 
  • Ut mot Haparandavägen och på E4 norrut
  • Slutdestination: Stålverksbygget i Norra Svartbyn
undefined
Transporterna kommer att gå från Luleå hamn till Norra Svartbyn. På vägen passerar den ett flertal rondeller i Luleå som har förstärkts för att klara tyngden från de största ekipagen.

Trafikpåverkan bedöms som stor då ekipaget rullar långsamt på sin väg genom Luleå och tar upp stora delar av körfält. Därför kommer transporterna att genomföras nattetid. Exakt tidpunkt för avfärd är inte bestämd utan beror exempelvis på omlastningen från fartyget.

– Det ska inte störa den normala trafiken och ingen kommer att komma försent till jobbet, hoppas vi. Det kommer inte ske dagtid, och inte under rusningstid. Vi ska ta hänsyn till lokaltrafiken.

Även blåljusverksamhet är informerade.

undefined
Asfalten klarar trycket, men där det är främst jord har marken förstärkts och packats. Här vid Kronanrondellen
undefined
Färdvägen är vald för att det var den smidigast möjliga.

 Länet är inte främmande för tunga vägtransporter, gruvan i Pajala kör malm på lastbilar som kan väga 90 ton. Men ekipage på 500 ton hör inte till vanligheterna på Luleås vägar.

Håller gatorna i Luleå för den tyngden?

– Det är mycket axlar på transporten, den är som en tusenfoting, så axeltrycket blir ganska lågt, säger Patrik Ruumensaari.

Företaget som ska sköta transporterna har genomfört beräkningar på hållfasthet för både vägar och broar sedan i somras. 

Ett orosmoln för Patrik Ruumensaari är nyfikenheten hos Luleåborna.

– Jag förstår att man vill se de här ekipagen. Men ett skäl att vi lagt det på natten är för att minska ner nyfikenheten.

Han uppmanar folk att inte gå man ur huse för att titta på ekipagen.

– Risken är att det stökar till för vägtransportledaren eller att det stoppar upp utryckningsfordon om en olycka sker någonstans, säger han.

– Ska man titta så bör man hålla sig på behörigt avstånd.

undefined
Det är alltså inte det jättehöga direktreduktionstornet, högst på bild till höger, som ska levereras utan delar till den så kallade luftseparationsanläggningen.

Men vad är det på dessa jättetransporter då? Nils Eklund, pressansvarig Stegra, Boden, har ett svar. 

Det är inte det höga direktreduktionstornet?

– Nej, det är delar som ska in i vår luftseparationsanläggning. Den används för att ta fram nödvändiga gaser som behövs i steg i vår tillverkningsprocess, säger Eklund.

Tre av ekipagen är extra tunga, men det är ett antal transporter som ska rulla nästa vecka.

– Det är det största vi har tagit in hittills.

Mängden transporter till stålverksbygget varierar och i somras kördes många leveranser.

– Det var inte lika stora som nu, men vi körde under tre-fyra veckor på kvällen och natten.

undefined
Flera rondeller förbereds för de tunga specialtransporterna. Skurholmsrondellen har delvis grävts bort och fyllts med grus för att klara trycket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!