Snart kan tåget ha gått för Norrbotniabanan
Pengar eller inte till bygget av Norrbotniabanan. Avgörandets stund väntar. Under hösten kommer regeringen att presentera väg- och järnvägssatsningar för åren 2010-2020.
"Banverket hävdar att det är ekonomiskt bäst att börja med sträckan Piteå-Skellefteå", säger Peter Roslund, kommunalråd i Piteå.
Foto: Elisabeth Hedman
- Vi pratar om en rejäl ekonomisk uppförsbacke, inte minst med tanke på att redan beslutade projekt inte är finansierade. Det fattas närmare 100 miljarder kronor, säger Kenneth Hultgren, pressekreterare hos infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Och inte nog med det. Underhållet av vägnätet är mycket eftersatt. Gjorda beräkningar pekar mot att det måste till runt 30 miljarder kronor för att få upp det svenska vägnätet i godtagbar standard.
"Mycket pengar"
När regeringen väl har fördelat pengar till redan beslutade projekt och det eftersatta underhållet kan man sätta sig ner och bedöma hur mycket det sedan finns kvar för kommande satsningar åren 2010-2020.
- Det är mycket pengar som måste till. Vi pratar om tresiffriga belopp räknat i miljarder, säger Kenneth Hultgren.
Så vad är regeringens bedömning när det gäller Norrbotniabanan. Kommer den att pekas ut i infrastrukturpropositionen?
- Det kan jag inte svara på. Det är ett stort pussel att lägga och det gäller för regeringen att få ut så mycket som möjligt för pengarna.
Positiva uppgifter
Från något oväntat håll kommer dock uppgifter om att regeringen har för avsikt att satsa på Norrbotniabanan i sin infrastrukturproposition. I ett inlägg på DN Debatt(9/8) skriver ett stort antal politiker från Småland att regeringen kommer att prioritera Mälardalsregionen, Västra Götalandsregionen och Norrbotten.
- Vi har visserligen inte tillgång till interna handlingar på regeringskansliet men samfällt uppfattar vi de signaler som kommit att det blir på det här sättet, säger Leif Larsson, regionråd i Småland, till NSD.
Peter Roslund, kommunalråd i Piteå, hoppas att de småländska politikerna är rätt ute.
- Det är mycket viktigt att Norrbotniabanan finns med i den långsiktiga planen och att det blir byggstart så tidigt som möjligt. I annat fall kommer det att skickas ut mycket dåliga signaler, inte minst till industrin i norra Sverige.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!