Snåljåpen Baldos är klar för start
LULEÅ. Avancerad ingenjörskonst i all ära, men när LTU-studenterna i maskinteknik presenterar sina examens-arbeten är det den lilla blå bilen Baldos som drar till sig störst uppmärksamhet. Nästa vecka tävlar den i Frankrike. Minimihastigheten: 30 kilometer i timmen.
Studenter från fem olika institutioner har hjälpts åt med att sätta ihop Baldos. De uttrycker stor stolthet över sitt bygge. FOTO: Pär Bäckström
Foto: Pär Bäckström
- Rekordet är 81 mil i Baldos klass. I hela tävlingen har en bil som kört 383,6 mil på en liter rekordet. Nej, jag säger inte fel, det ska vara "mil" och inte "kilometer", säger Kajsa Björn, talesman för LTU-teamet.
Hon berättar om hur tävlingarna brukar se ut: minimihastigheten är 30 kilometer i timmen. Eftersom bilarna drar mindre bränsle ju långsammare de kör håller man sig på så låg hastighet som möjligt.
- Fordonen snarare kryper än svischar fram. Det är en lustig kontrast mot Formel 1-banan där tävlingen körs.
Tävlingen går ut på att främja innovation inom biltillverkningen. Trots måttot är bränslet valfritt.
- Baldos går på ren etanol. Men den har också en kondensator som laddar upp en elmotor. Dessutom återvinner vi energin från bromsarna, som annars skulle gå åt som spillvärme, berättar Kajsa Björn.
Många i teamet
Hon är medlem i det stora team som har byggt Baldos.
- Studenter från fem olika områden har samarbetat för att passa ihop alla delar och göra Baldos så bra som möjligt.
Eftersom många av de andra lagen har lång erfarenhet håller Kajsa Björn sina förväntningar på en realistisk nivå.
- Vi har inte hunnit provköra bilen, men jag tror att det kan bli svårt att vinna i huvudtävlingen.
Därmot tror hon på ett gott resultat och har förhoppningar om att knipa något av specialprisen, till exempel i design.
- Vi har satsat mycket på att göra snygga detaljer och på att profilera Baldos.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!