Smartare vägar

LULEÅ. Intelligenta vägmarkeringar. Så lyder Vägverkets nya giv för att hjälpa bilförarna när det är mörkt och dåligt väder.

Foto:

Luleå2008-08-19 06:00
Ledlampor, som det är frågan om, testas nu för första gången på en tre kilometer lång sträcka på E4 mellan Rosvik och Rosviksbodarna.
- Vi valde att koncentrera oss på Norrbotten eftersom det är ett bra län att prova tekniken i. Det är en lång vinter, det är mörkt, och det förekommer snabba temeraturväxlingar, säger Jonas Hansson vid företaget Geveko ITF som tillsammans med Vägverket och forskare vid Luleå tekniska universitet utvecklat systemet.
Ledlamporna sitter cirka 50 meter ifrån varandra och intill den vita, heldragna kantlinjen längs det ena körfältet. Några är även utplacerade längs mitträcket.
Inbyggt dataminne
- Lamporna ska förstärka vägmarkeringarna och hjälpa förare se vägen när det är mörkt och dåligt väder, säger Jonas Hansson till Pite-Tidningen. Ledlamporna är självförsörjande och inprogrammerade så att de tänds när mörkret faller. Sedan släcks det automatiskt när det blir ljust. I ledlamporna finns ett inbyggt dataminne med sändare och mottagare, vilket gör att de kan kommunicera med varandra och med kommunikationsskärmar i fordon.
När systemet är fullt utvecklat är tanken att ledlamporna ska varna för halka, mäta fuktigheten i vägen, rekommendera hastigheter till förarna, hjälpa olika väghållningsfordon eller mäta trafikintensiteten.
Jan Nordqvist, driftledare på Vägverket ser oanade möjligheter med den nya tekniken.
- Om det är extra halkigt en dag, kan det inbyggda systemet i ledlamporna känna av det och skicka signalen till föraren som uppmärksammas. Eller så kan de mäta temperaturen och fuktigheten och på så sätt ge den exakta mängden salt som behövs på vägarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om