Småbåtsfolket föredrar papper före elektronik

Sjökortets tid är inte förbi i elektronikens tid. Sjöfartsverket släpper efter 19 års väntan ett nytt båtsportkort för Haparanda-Nygrån.Fritidsbåtfolket är nöjt.- Papperskort ger en helt annan överblick, säger Dan Olsson, Svenska båtunionen.

Lars Göran Nyström, Sjöfartsverket, och Sten Olsson, Svenska båtunionen, är nöjda med båtsportkortet över de nordliga farvattnen.FOTO: Pär Bäckström

Lars Göran Nyström, Sjöfartsverket, och Sten Olsson, Svenska båtunionen, är nöjda med båtsportkortet över de nordliga farvattnen.FOTO: Pär Bäckström

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2010-05-19 06:00
Det nya är att navigera med hjälp av elektroniska sjökort, en PC eller en sjökortsplotter som var för sig kopplas samman med en GPS.
Ingen tillit
- Försäljningen av vanliga sjökort och båtsportkort har faktiskt ökat i takt med försäljningen av elektroniska sjökort. Båtfolket litar inte på elektroniken, säger Lars Göran Nyström, Sjöfartsverket.
- En plotter för 8 000 kronor har bara en fem tums skärm. Båtsportkortet ger en helt annan överblick, säger Sten Olsson.
Lönsamt igen
Skillnaden mellan sjökort och båtsportkort är formatet. Sjökortet är i A2-format medan båtsportkortet är i A3, dessutom inbundet.
I 19 år har båtfolket väntat på det nya Båtsportkortet, för det var så lång tillbaka som 1991 som det senast gavs ut.
- Det blev olönsamt för Sjöfartsverket, men Sten har jagat på oss att vi skulle komma med en nyutgåva. Nu är det lönsamt igen, säger Lars Göran Nyström.
Landhöjningen
Men det är inte lönsamt längs hela Sveriges kust. I norr finns ett glapp mellan Nygrån och Sikeå.
- Där finns det ingen skärgård och då säljer Båtsportkorten för dåligt, säger Lars Göran Nyström.
Det finns glapp i Båtsportkorten också på Västkusten där det är brist på skärgård.
Men även om båtfararen har det nya Båtsportkortet i handen så gäller det att se upp med grunden. Uppgifterna om grunden är fortfarande från 1960 på alla sjökort och Båtsportkort. Då gäller det att dra bort 40 centimeter landhöjning.
Färskvara
Det påpekas också i Båtsportkortet, där sjöfararen också uppmanas att besöka Sjöfartsverkets hemsida för senaste nytt.
- Sjökort är en färskvara, säger Lars Göran Nyström.
FAKTA Sjökort
➤ Karta för navigering på havet eller större sjöar med hydrografisk, nautisk och viss topografisk information.
➤ Det hydrografiska innehållet är främst djupsiffror och djupkurvor enligt sjömätningar. Det nautiska innehållet avser t.ex. farleder, fyrar och utmärkning.
Kortunderlaget rättas fortlöpande. Sedan 1980-talet pågår en utveckling mot s.k. elektroniska sjökort, där kortens innehåll lagras i databaser och visas på bildskärm integrerat med t.ex. en radarbild.
➤ De första sjökorten i Sverige togs fram redan på 1600-talet men hade en mycket dålig överensstämmelse med verkliga förhållanden och saknade ett enhetligt koordinatsystem. ➤ Geografiska koordinatsystem som täckte jordytan togs fram först i slutet på 1700-talet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om