– Hela bron ska få ny beläggning i sommar då blir den som ny, säger Marcus Lindin, ansvarig för öppningsbara broar vid Trafikverket.
Beläggningen har tagit mycket stryk under vintern. Hjulspåren har blivit allt djupare och stålskarvarna mellan brosektionerna stack därmed upp som trösklar i vägbanan.
En av skarvarna klarade inte dessa påfrestningar och fick akutrepareras med en körplåt i förra veckan. Samtidigt fylldes lappades de djupaste skadorna i vägbeläggningen med provisorisk fyllning.
– Skador på skarvarna utgör ingen risk för bron, det är fordonen som kan skadas, säger Marcus Lindin.
Bergnäsbron är snart 60 år gammal. Den är inte alls dimensionerad för den trafikmängd som gäller i dag. Men luleåborna lär få dras med denna fllaskhals i många år framöver.
– Visserligen slits bropelarna rätt hårt av istryck och trafiken är stor. Den har en del sprickor sedan gammalt, dom har vi koll på i våra besiktningar och inspektioner. Men en bro av den här typen håller utan vidare i 100 år med rätt underhåll, säger Marcus Lindin.
Förra sommaren gjordes ett större arbete med Bergnäsbrons öppningsbara klaffar och bron var delvis avstängd med stora störningar i trafiken som följd.
– Med facit i hand borde vi kanske ha lagt ny beläggning samtidigt. Men då hade vi allt fokus på klaffarna, säger Marcus Lindin.
Nu blir det en repris denna sommar. I juni ska beläggningsarbetet starta. Jobbet utförs nattetid. Dagtid kommer endast ett körfält att vara öppet och trafiken regleras med trafikljus.