Skotersafari i skärgården - ett kallt äventyr

Ett vintervackert äventyr i packisen. Det fick NSD:s utsända uppleva när vi följde med turismföretaget Nordguide på rekognosering inför en ny attraktion - skotersafari i skärgården.- Luleå skärgård är fantastisk både vinter- och sommartid, säger företagets ägare, Tommy Holmberg, entusiastiskt.

Sven-Gunnar Hedström är pensionär efter ett långt yrkesliv till havs. Han har fyrvaktarbostaden på Rödkallen som sommarstuga och ser till så att de som har stugor på Norrespen, Sörespen och Rödkallen kan ta sig till och från stugorna med färja när isbrytarna har varit ute och brutit upp farleden.

Sven-Gunnar Hedström är pensionär efter ett långt yrkesliv till havs. Han har fyrvaktarbostaden på Rödkallen som sommarstuga och ser till så att de som har stugor på Norrespen, Sörespen och Rödkallen kan ta sig till och från stugorna med färja när isbrytarna har varit ute och brutit upp farleden.

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2009-02-19 06:00
Tommy Holmberg driver företaget Nordguide som specialiserat sig på jaktturism. Men han erbjuder också andra upplevelser. Den senaste idén är skotersafari till packisen i Luleås yttersta skärgård.
- Luleå har en fantastisk skärgård. Men den är inte bara fantastisk på sommaren. På vintern erbjuder den också unika naturupplevelser. Men vi är hemmablinda så vi förstår inte hur exotiskt det är för turister från södra Sverige eller andra länder att köra skoter på havet, se packisen, titta på sälar och pimpelfiska, säger han.
NSD:s utsända fick följa med när Tommy Holmberg tillsammans med Daniel Stafström, utbildad glaciärguide och erfaren fjällmänniska som arbetar åt Nordguide, rekognoserade inför premiärturen med turister.
- Vi har tänkt köra de här turerna under februari och mars - när väderleken och isförhållandena tillåter. Säkerheten kommer förstås främst, säger Tommy Holmberg.
Gnistrande vackert
Vi utgår från hotell Nordkalotten, kör via isvägen över Sandön och Junkön. Det är minus 20 och fartvinden biter i skinnet. Men februarisolen värmer och det är en gnistrande vacker vinterdag.
Vårt mål är packisen öster om ön Norrespen. Men sydost om Junkön är det stopp. I den södergående farleden till Luleå har isbrytarna brutit en ränna för yrkessjöfarten. Men sjöfartsverket har en snöskoterfärja här.
Lars Sundvall, Sjöfartsverket, och Sven-Gunnar Hedström, som också arbetat vid Sjöfartsverket men numera är pensionär, servar den specialbyggda färjan som är byggd av aluminium och förflyttar sig över den öppna farleden med hjälp av en motordriven hydraulisk vajer-winsch. Cirka en timme tar det att spela över färjan, som rymmer fyra snöskotrar, från den ena sidan till den andra. På varje sida av rännan finns en skjuteka så att man kan ta sig över till fots vid behov.
För de som har stugor på Norrespen, Sörespen och Rödkallen är färjan en förutsättning för att ta sig till och från stugorna vintertid när isbrytarna har varit ute och brutit upp farleden.
- Men när det är så här kallt så fryser det ihop en tio-tolv timmar efter att det är brutet så att det går att köra över med skoter, säger Sven-Gunnar Hedström som själv har fyrvaktarbostaden på Rödkallen som sommarstuga.
Håller isen?
Efter att ha kollat istjockleken kör vi över med skotrarna. Det gäller att hålla tungan rätt i mun när man kör över de kantiga och vassa isblocken. Lars Sundvall följer med till Norrespen där han har en sommarstuga som Nordguide ska hyra för att inkvartera turistgrupperna.
Sundvall har arbetat vid Sjöfartsverket sedan 1964 och kan den norrbottniska skärgården på sina fem fingrar. Han kan berätta många intressanta saker och har en uppsjö underhållande och dråpliga anekdoter med anknytning till havet att förtälja. Det värmer gott i kylan vid stugan på Norrespen att få skratta åt hans sjöhistorier från både nutid och flydda tider medan lunchmackorna och termoskaffet intas på verandan.
Dramatiskt landskap
Efter fikapausen kör vi runt Norrespen och ser packisens spektakulära och dramatiska landskap breda ut sig framför oss.
- Det är tolv meter djupt här. Det trycker på ända från botten med packis, säger Sundvall.
Tommy Holmberg kör före och kontrollerar isen med en ispik. Sedan följer vi andra efter.
- Luleås vinterskärgård är verkligen någonting att visa upp för turister, säger Holmberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om