Skoterordföranden: "Finns inga genvägar"

NSD:s artikel om en tioåring som körde skoter blev en av påskhelgens mest lästa och omdebatterade nyheter. "Man kan tycka att lagstiftningen blir fyrkantig ibland, men det finns inga genvägar", säger Anders Peterson, ordförande i Vinterstadens skoterförening i Kiruna.

DEBATT. NSD:s nyhet om att en tioåring körde skoter i Kiruna väckte debatt bland läsarna.

DEBATT. NSD:s nyhet om att en tioåring körde skoter i Kiruna väckte debatt bland läsarna.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2016-03-29 15:32

Förr om åren, innan reglerna för skoterkörningen skärptes, var det vanligt förekommande att yngre personer körde skoter.

– Ser man historiskt på det här så kunde min egen son köra när han var i princip 12-13 år. Men det var då. Reglerna var annorlunda och skotrarna var inga fartmaskiner, säger Anders Peterson.

Är skärpta regler en följd av att skotrarna utvecklats?

– Nja, jag tror det liknar mer och mer MC-världens regler. Man måste till exempel vara 18 år för att kunna köra en tyngre motorcykel. I Norge har de gått ett steg längre än oss, där anpassar man skotern efter åldern. Om man ska se på det ur skaderiskhänseende så är det bra.

LÄS MER: Tioåring fick köra skoter

I diskussionen kring skoterkörning tycker han det är viktigt att lyfta fram skaderiskerna och att vårdnadshavaren har ansvaret.

– Det är skaderisken som föräldrar måste vara medvetna om, vad man gör mot sitt barn. Törs man riskera en personskada där man förmodligen inte kommer få någon ersättning via sitt försäkringsbolag? Det är att utsätta barnet för risker, och kanske även andra som blir skadade. Det som gäller är att man ska vara 16 år för att ta förarbevis. Föräldrar får inte heller övningsköra med sina barn, utan det ska ske i grupp tillsammans med utbildningsledare. Det kanske inte så många har kläm på, säger han.

Kan det finnas någon fördel med att även yngre personer kan hantera en skoter?

– Tänker man sig att man är ute på fjället och det händer något med en förälder kan det ha sin fördel att barnet kan hjälpa till. Annars ser jag inte några fördelar med det.

Att dra alla över en kam och peka ut ungdomar som de som riskerar mest på skotern är inte rättvist, menar Peterson.

– Det är faktiskt inte 16-åringar som är representativa i skadehänseende när det gäller allvarliga olyckor. Det är 40-åringen som skadar sig, där drunkning är den allvarliga biten, säger han.

Är lagstiftningen gjord för alla typer av skoterkörning?

– Det är många äldre personer som kanske tänker att de kunde köra skoter utan förarbevis och nog har det fungerat i alla tider. Så kan man resonera, men så kan inte lagstiftaren resonera. När lagen väl är fattad så är det den som gäller.

Sedan 2009 är förarbeviset för snöskoter klassat som körkort, vilket innebär att det är återkallningsbart.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!