Skoterled längs kusten planeras

Vintern 2011 kan en skoterled som binder samman kustkommunerna mellan Haparanda och Skellefteå bli verklighet.

2011 kan en skolerled som binder samman Haparanda-Kalix-Luleå-Piteå-Skellefteå bli verklighet.FOTO: Pär Bäckström

2011 kan en skolerled som binder samman Haparanda-Kalix-Luleå-Piteå-Skellefteå bli verklighet.FOTO: Pär Bäckström

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2009-11-23 06:00
Sedan 2006 har länsstyrelsen i Norrbotten och de fem kustkommuner Skellefteå, Piteå, Luleå, Kalix, Haparanda, arbetat med att ta fram en strategi för Bottenvikens skärgård.
Syftet har varit en gemensam organisation för arbetet med att utveckla skärgården, både på vintern och sommaren, och skapa möjligheter för samordning.
En av idéerna
En av de idéerna som Göran Wallin, Luleå kommun, projektledare, arbetar med är en skoterled mellan Skellefteå och Haparanda.
- Det blir inga ledmarkeringar på havet utan all information ska finnas på nätet. Till exempel ska man kunna ladda ner spåren till sin gps-mottagare om man vill.
Utanför till exempel Luleå där det finns farleder, ska skotrarna ledas upp på land och följa befintliga leder. Det ska också finnas stickleder ut till anläggningar som kan erbjuda någon form av service, mat eller boende. Därmed kan kanske deras säsong förlängas.
- Det här är ett sätt sätt styra in de som kör på havet till säkrare isar, säger Wallin.
I drift 2011
Skoterleden ska utformas tillsammans med Snofed, skoteråkarnas riksorganisation och beräknas vara i drift till vintern 2011.
Lars-Gunnar Lundvall, ordförande i Snofed, tycker att det är spännande att man tänker i banor om att knyta samman kustkommunerna. Men han har vissa förbehåll.
- När man kör på isar så gäller det att man tänker sig för. Man måste ha kunskap om hållbarheten på isarna, säger han.
"En viktig fråga"
Kunskapen om isarna vid kusten har de som bor där och använder isarna.
- Var och en åker skoter efter leden på egen risk. Men det vi gör med leden är att leda in folk till där det normalt är bra isar. På sikt kanske skoterklubbarna kan kontrollera bärigheten. Men så långt har inte planeringen kommit ännu, säger Wallin.
I dag är det i många kommuner förbjudet att köra skotern från sin bostad ut till skoterlederna.Det är något Snofed skulle vilja se en ändring på. Man vill att kommunerna som enligt Snofed är de som har detaljkunskapen också ska vara de som beslutar i frågan. I dag är det Vägverket som har det slutgiltiga avgörandet.
- Det här är en viktig fråga. Det är inte så att vi vill kunna ta skotrarna till Konsum eller köra i centrum. Men från kommunernas ytterområden ska vi kunna köra ut till leden, Lars-Gunnar Lundvall.
Fakta
➤ Redan under 1920-talet tillverkades prototyper till snöskotrar.
➤ Hösten 1959 började snöskotern Ski-doo säljas och produceras i Kanada.
➤ Under senare delen av 1970-talet försvann nästan alla skotertillverkare på grund av oljekrisen.
➤ Kvar blev de riktigt stora och de är fortfarande kvar: Ski-doo, Polaris, Arctic Cat och Yamaha.
➤ I början 1960-talet startade de svenska skotermärkena Aktiv och Ockelbo.
➤ Enligt organisationen Snofed fanns det i december 2007, 64 632 snöskotrar i Norrbotten.
Källa: Sveriges Snöfordonleverantörer
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om