En medelålders man som är kraftigt alkoholpåverkad och kör för fort på en isbelagd sjö, kör omkull och skadar sig så svårt att han avlider. Det är den typiska dödsolyckan med snöskoter.
Varje år dödas ett tiotal personer och drygt ett hundratal skadas i sådana olyckor. Statistiken visar att av dem som dödas i snöskoterolyckor är sju av berusade, de flesta av dem över gränsen för grovt rattfylleri.
Lika dystert år efter år
Trots utbildning och informationsinsatser från både snöskoterorganisationer och myndigheter ser statistiken lika dyster ut år efter år.
Nationella snöskoterrådet består av representanter för olika myndigheter och organisationer med anknytning till snöskotertrafiken - Vägverket, Naturvårdsverket, länsstyrelserna i Norrlandslänen, Polisen, Kommunförbundet, Snofed, SSCO, LRF och Sametinget.
Stoppa skoterfylleriet
Rådet vill införa alkolås på snöskotrar för att den vägen stoppa skoterfylleriet som kostar samhället enorma belopp samt orsakar lidande och död.
Bland annat föreslås att turistföretag och företag som hyr ut snöskotrar installerar alkolås på sina skotrar. Ett annat förslag är att försäkringsbolagen ska erbjuda lägre premier för dem som har snöskotrar med alkolås.
Nationella snöskoterrådet har drivit ett försök med att sätta alkolås på snöskotrar.
Vid årets upplaga av Nationellt snöskoterforum, på Hotell Nordkalotten i Luleå, redovisades slutrapporten från försöket.
Det var Kurt Hulkoff, Onice AB, och Lars Näsman, Kustbevakningen, som stod för redovisningen.
Kustbevakningen har haft två snöskotrar utrustade med alkolås sedan 2006.
Enligt Lars Näsman har det fungerat utmärkt.
- Jag tror också att det är bra för att vi kan tjäna som förebilder och skapa en acceptans för alkolås. Vi har fått många positiva reaktioner från allmänheten, säger han.
Men många representanter för skoterföreningarna är skeptiska till obliogatoriska alkolås.
En del av invändningarna gäller att tekniken inte är tillräckligt tillförlitlig, en del gäller kostnaden - ett alkolås kostar cirka 10 000 kronor, plus montering.
Kan inte vänta
Lena Dahlgren, vägdirektör för Vägverket region norr, känner igen tongångarna.
- Det lät likadant när alkolås började införas på bilar. Nu är det en självklarhet att kommunerna kräver alkolås när de upphandlar skolskjutsar och att statliga och kommunala tjänstebilar har alkolås. Vi kan inte vänta på att alla ska vilja införa det. Staten och kommunerna måste gå före. När efterfrågan ökar blir tekniken bättre och billigare, säger hon.
Skoterdöden ska stoppas med alkolås
Med alkolås vill Nationella snöskoterrådet sätta stopp för skoterfylleriet som skördar människoliv. - Vi har haft två skotrar med alkolås på försök sedan 2006. Det har fungerat utmärkt, säger Lars Näsman, Kustbevakningen Luleå.
Kustbevakningen har haft två snöskotrar utrustade med alkolås sedan 2006. Enligt Lars Näsman (närmast) har det fungerat utmärkt. "Jag tror också att det är bra för att vi kan tjäna som förebilder och skapa en acceptans för alkolås. Vi har fått många positiva reaktioner från allmänheten", säger han. FOTO: Pär Bäckström
Foto: Pär Bäckström
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!