Skolskjutsen nödbromsas

Eleverna blir färre men kostnaderna för skolskjuts ökar. Nu drar Luleå kommun i nödbromsen, bussturerna hem blir färre och barn med växelvis boende måste åka linjebuss i stället för taxi. Så ska 1,9 miljoner kronor sparas.

LULEÅ2008-12-04 06:00
Det är för- och grundskolechefen Maria Lundgren som föreslår förändringar efter flera års utveckling där kostnaden för skolskjuts ökat samtidigt som antalet elever minskat. År 2004 hade grundskolan 8 731 elever och skolskjutsen kostade 14,6 miljoner kronor. Förra året hade elevantalet minskat till 7 490, men skolskjutsbiljetten ökat till 16,6 miljoner kronor.
Lägre ambitionsnivå
I utredningen konstaterar Maria Lundgren att Luleå haft en betydligt högre ambitionsnivå än grannkommunerna. Inga av dessa har skolskjuts till förskola och alla grannkommunerna hänvisar växelvis boende barn att åka vanlig buss il linjetrafik och inte taxi, oavsett ålder.
Färre bussturer
Förvaltningen föreslår nu att antalet bussturer hem från skolan minskas med en per dag, att Montessori-skolan mister skolskjutsen liksom förskoleavdelningen Smultronet för barn med funktionshinder och att växelvis boende barn erbjuds linjetrafik.
Största besparingen ger den indragna bussturen följd av de växelvis boende barnens övergång till linjebussåkning. Förvaltningen räknar med att spara 0,6 miljoner kronor nästa år och 1,9 miljoner kronor år 2010 på förslaget.
Luleå kommun har 256 barn med skolskjuts på grund av växelvis boende. Det kan jämföras med Skellefteå som bara har 150, Boden 85 och Piteå 140.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om