Enligt skolchef Maarit Enbuske har kommunen jobbat ett flertal Är med att tillgÀngliggöra lÀrmiljöer och anpassa undervisningen.
â Det Ă€r mĂ„nga elever som mĂ„r bĂ€st av tydliga rutiner och tydliga arbetssĂ€tt och att veta vad som ska göras hĂ€rnĂ€st. Strukturen kan Ă€ven handla om att jobba i ett och samma klassrum under en skoldag och att inte behöva byta lĂ€rare lika ofta, samt att alla lĂ€rare ger samma information.
I LuleÄs skola jobbas det sedan ett tag tillbaka med olika typer av hjÀlpmedel, bland annat bilder som stöd i undervisningen eller extra klockor som meddelar eleverna om lektionsslut. Det kan röra sig om olika former av avskÀrmning till exempel hörlurar eller hur man placerar bÀnkar i ett klassrum.
Om det dÀrefter i klassrummet finns ett större behov för vissa av eleverna, ordnar skolan med ett team runt eleven. Teamet bestÄr av lÀrare, elevhÀlsa och specialpedagoger, utöver kapacitet frÄn socialtjÀnsten och ungdomspsykiatrin. För mÄnga elever rÀcker dessa stödÄtgÀrder för att kunna ta till sig och klara skolundervisningen, men det gÀller inte alla. Det Àr för dessa elever som resursskola kan bli den form som de tillgodogör sin undervisning genom.
â Det Ă€r en möjlighet att Ă€ndĂ„ kunna ha rĂ€tt till en utbildning Ă€ven om man har stora behov, sĂ€ger Maarit Enbuske.
Men att dessa individer inte skulle kunna fÄ rÀtt utbildning i sin klass, i klassrummet, ser inte skolchefen som ett misslyckande.
â Det handlar mer om elevens rĂ€tt att fĂ„ den utbildning man har rĂ€tt till. I en resursklass kan eleven ges mer resurser Ă€n om individerna Ă€r utspridda i olika klasser och dĂ„ Ă€r det svĂ„rare att ge ett fullt stöd till eleverna, sĂ€ger skolchefen i LuleĂ„ kommun.
Maarit Enbuske menar att det redan idag finns elever i tillfÀlliga mindre undervisningsgrupper sÄ kallade studios, dÀr eleverna befinner sig i ett mindre sammanhang. Det Àr de elever som idag befinner sig i tillfÀlliga lösningar, som kan ha svÄrt att ÄtergÄ till klassrummet, som resursskolorna skulle vara ett alternativ.
â Men exakt hur mĂ„nga elever som skulle omfattas av resursskola, och var eleverna ska fĂ„ sin undervisning, Ă€r frĂ„gor som vi fĂ„r vĂ€nta med att svara pĂ„ tills utredningen Ă€r klar, sĂ€ger hon.