I augusti 2012 infördes nytt EASA (European Aviation Safety Agency)-regelverk, vilket innebär att utbildningen tvingades att direkt uppfylla förhöjda krav på både personal och utrustning. Militära luftfartyg som tidigare hade varit godkända för teknikerutbildning godkändes inte längre, varför NFTC behövde köpa civila luftfartyg, exempelvis två helikoptrar som levereras nästa vecka. Anmärkningarna resulterade även i att NFTC fick göra förändringar i personalsammansättningen. Skolan använder sig till stor del av inhyrda specialkonsulter tills de hittar personal som de kan anställa.
Gör kompletteringar
- Inget av detta har påverkat pågående elevers utbildning, säger Peter Lindberg, vd och rektor på NFTC.
Han beräknar att alla kompletteringar är färdiga innan sista augusti, vilket stämmer överens med MYH:s, Myndigheten för yrkeshögskolors, krav.
Under tiden som kompletteringarna genomförs har NFTC skrivit avtal med andra 147-organisationer som utför examinationerna i deras ställe. A-examinationerna utför NFTC dock själva, då de har sitt 147 organisationstillstånd. När helikoptrarna har levererats ska skolan även skicka in underlaget för B-nivån.
Fick kritik
MYH har kritiserat NFTC för att de delegerat examinationsrätten utan att ha ansökt om det hos myndigheten. Det i kombination med de anmärkningar utbildningen fick under förra året innebar att MYH inte tyckte att utbildningen längre uppfyllde kraven för varken statligt stöd eller platsen inom Yrkeshögskolan.
- Vårt misstag var att vi är så vana att koncentrera all vår energi för tillståndet mot transportstyrelsen att vi glömde bort att kontakta YH-myndigheten, säger Peter Lindberg.