Skjortan har hittat till Umeå: "Nu har det börjat röra på sig"

Hjortronskjortan får ny återförsäljare i Umeå. "Det är roligt att kunna visa var man kommer ifrån", säger Jimmy Renlund.

Hjortron. Style of Norrlands hjortronskjorta tillverkas i Estland.

Hjortron. Style of Norrlands hjortronskjorta tillverkas i Estland.

Foto:

Luleå2017-07-11 10:00

Jimmy Renlund startade företaget Style of Norrland 2014 och för en dryg månad sedan lanserades hjortronskjortan.

Hur har den här månaden varit?

– Om vi räknar från skjortsläppet 7:e Juni så har den varit superbra, både privat och företagsmässigt.

Hur har försäljningen gått?

– Den har gått bra. Har ungefär sålt ut fyrtio procent av hjortronskjortorna och det har även blivit ett litet uppsving på Color of Sápmi skjortorna, så det känns jättebra.

Du har fått en återförsäljare i Umeå, berätta!

– Ja precis. Riktigt roligt att äntligen få en återförsäljare där. Har försökt tidigare med de förra skjortorna men då fanns det inte nog med intresse, men nu har det börjat röra på sig. Extra roligt är att Owes herrmode är en lokal herrbutik som har ett fint sortiment som väljer att ta in våra hjortronskjortor, dessvärre har vi ingen återförsäljare där som har damskjortorna för tillfället, men det jobbar vi på.

Hur många återförsäljare har du i dag?

– I dagsläget är det sex stycken på sju orter, från Malmö till Kiruna. Dessvärre har inte alla tagit in hjortronskjortan ännu, men vi hoppas att dem gör det och att vi ska få fler. Främst vill jag hitta fler efter hela Norrlandskusten och inlandet.

Vad händer härnäst?

– Huvudfokus är att hitta fler återförsäljare och fortsätta ta fram nästa modell, jag har inte riktigt bestämt mig ännu för vad det kommer att bli. Det kan bli allt från ett printat skotermönster till något stilfullt från naturen.

När kommer nästa skjorta?

– Räknar med att släppa en diskretare hjortronskjorta i slutet av augusti som enbart kommer att ha hjortron i kragen, knäppningen och i manschetten. Det kommer bli en väldigt begränsad upplaga med enbart hundra exemplar.

Vad har du för mål med företaget?

– Målet är att etablera det som ett klädmärke i Sverige och Skandinavien, och hålla kvar det unika och de relativt små upplagorna. Jag vill att det ska kännas speciellt att bära ett plagg från oss, och att den ska berätta en historia. Brukar få meddelanden av kunder som tycker att det är roligt att kunna visa vart man kommer ifrån, det är det jag vill.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om