Skenande Jas kraschade med tekniker
Det hade kunnat sluta illa - mycket illa. En tekniker på F 21 klarade sig undan med lättare skador på måndagen när ett Jas-plan skenade tvärs över landningsbanan och voltade.- Vi är väldigt tacksamma över att skadorna trots allt blev så lindriga, säger Fredrik Holmbom, F 21.
Johan Brolin, tillförordnad informationschef, och Fredrik Holmbom, teknisk chef, vid F 21 informerade om måndagens olycka vid en presskonferens. FOTO: Pär Bäckström
Foto: Pär Bäckström
plats ett hundratal meter från rullbanan med motorn i fullt dragläge. En flygtekniker befann sig i cockpiten och två andra tekniker fanns på marken utanför planet.
Enligt rutinerna ska planet
vara bromsat och klossat vid den här typen av testkörning. Men av okänd anledning började planet rulla.
- Eftersom motorn var på maxpådrag är det ju en enorm kraft och farten blir hög, säger Fredrik Holmbom, teknisk chef på F 21.
Voltade
Planet drog i väg i full hastighet, tvärs över hela start och landningsbanan (som är gemensam för F 21 och för den civila flygtrafiken vid Luleå flygplats) med teknikern kvar i förarkabinen. På andra sidan banan voltade planet så det dammade och rök av sand och jord. Planet landade på rygg vid sidan av den civila taxibanan.
F 21:s egen räddningstjänst var snabbt på plats och lyckades få ut den skadade och omtumlade teknikern ur det kraschade flygplanet. Denne fördes med ambulans till Sunderby sjukhus där man kunde konstatera att skadorna var lindriga.
- Personen kunde själv kontakta sina anhöriga, säger Fredrik Holmbom.
Kommunens räddningstjänst larmades också till platsen men återkallades.
Det hade kunnat sluta
betydligt värre?
- Ja, det hade kunnat sluta mycket illa. Vi är väldigt tacksamma över att skadorna trots allt blev så lindriga. Våra tankar går naturligtvis till den skadade teknikern och dennes anhöriga, säger Fredrik Holmbom.
Det var inte bara teknikern som hade tur i oturen. Turligt nog fanns det inte något civilt plan på banan för start eller landning vid olyckstillfället. Bara 20 minuter tidigare landade ett SAS-plan från Stockholm. Det hade kunnat bli en kollision med mycket svåra konsekvenser.
Haveri kommission
Statens haverikommission är underrättad om det inträffade och representanter för kommissionen väntas besöka F 21 inom kort.
- Haverikommissionen tar ställning till om vi ska utreda olyckan själva eller om kommissionen
ska göra det, säger Fredrik Holmbom.
Enligt honom har detta inte inträffat på F 21 tidigare. Han har ingen aning vad som orsakat olyckan - och vill inte heller spekulera.
- Det är en osannolik olycka. Utredningen får utvisa hur den har gått till, säger han.
En halv miljard kronor
Hela noskonen har lossnat på planet. Exakt hur omfattande, och kostsamma, skadorna på flygplanet är vet Fredrik Holmbom inte förrän en noggrann teknisk undersökning har gjorts. Ett Jas-plan beräknas vara värt omkring 500 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!