Skarpa reaktioner mot Trekanten-förslaget: "Olyckligt"

Sakta i backarna! Förslaget om att strypa trafiken kring Norra hamn och göra om Trekantens parkering till ett torg fick till stora delar rött ljus i kommunstyrelsens arbetsutskott.

Förslaget om att göra om Trekantens parkering till ett torg och förändra biltrafiken genom centrum måste utredas ytterligare. Anders Josefsson (M) hörde till de skarpaste kritikerna.

Förslaget om att göra om Trekantens parkering till ett torg och förändra biltrafiken genom centrum måste utredas ytterligare. Anders Josefsson (M) hörde till de skarpaste kritikerna.

Foto: Montage

Luleå2021-01-11 14:08

– Vi tycker att det ser mycket spännande ut men vi behöver mer information kring trafiklösningen och vilka konsekvenser den kan få, sade Fredrik Hansson (S), kommunalråd.

Förstudien godkändes, men formuleringen om att den ska ligga till grund för kommande detaljplanearbete togs bort av utskottet.

undefined
Ett torg har länge efterfrågats i Luleå, men enligt förslaget får det stora konsekvenser på biltrafiken till och igenom centrum.

– Förslaget hör ihop med centrumplanen och andra trafiklösningar och behöver vägas in i en helhetsbild, sade Hansson.

Vi har tidigare berättat om förstudien, som bygger på ett förslag från Luleå energi. Det kommunala kraftbolaget har behov av att bygga en ny fördelningsstation i centrum innan 2027, och har i samband med det lagt ett förslag som innebär stora förändringar i Norra hamn.

Kommunen har i sin tur tagit fasta på förslaget och vidareutvecklat det. Tanken är att bygga ihop platsen med Kulturens hus och strandpromenaden. 

undefined
Trekantens parkering är flitigt använd. Om förslaget blir verklighet blir platsen ett torg som byggs ihop med strandpromenanden i Norra hamn.

Parkeringen Trekanten utanför Strand galleria ska göras om till en torgplats. Fördelningsstationen och en pumpstation ska byggas in i en byggnad, som exempelvis kan innehålla en scen, café/restaurang och andra affärsverksamheter.

Parkeringen ska ersättas av ett underjordiskt garage. För trafiken blir det stora förändringar. Rondellen vid Kulturens hus blir enfilig, namnlösa gatan stängs och trafiken leds i stället efter Skeppsbrogatan nära gallerian. Smedjegatan föreslås bli bussgata.

Planerna sågades av Bernt Jansson, ordförande för Svensk handel i Luleå, som slog fast att förslaget skulle få förödande konsekvenser för centrumhandeln.

undefined
Planen för Trekanten hör även ihop med bland annat parkeringslösningar för andra närliggande projekt, exempelvis brandstationstomten, Folkets hus-tomten och planerna kring före detta Åhlenshusets parkeringshus.

Jansson fick stöd för sina farhågor i utskottet. Hårdast kritik levererade oppositionsrådet Anders Josefsson (M).

– Det är intressanta tankar för platsen som förts fram av Luleå energi men att kommunen samtidigt försöker smyga in så här stora förändringar i trafiken, det kan vi inte acceptera. Det skulle slå sönder tillgängligheten i centrum, sade Josefsson.

– Olyckligt att ta fram ett sådant här förslag innan vi har koll på trafiklösningen genom stan. Det här måste få mera tid. Om det krävs kan man bygga fördelningsstationen och göra det andra sedan. Innebär det att vi mister synergieffekter så får det bli så, sade Thomas Söderström (L), gruppledare.

– En sådan här stor förändring innebär att vi måste bygga om andra delar. Vi vet inte vilka kedjeeffekter det får, sade Samuel Ek (KD), gruppledare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!