"Skärgården håller på att dö"

Fritidsförvaltningen vill utreda nyttan av arbetstrafiken i skärgården. Bland annat för att många åker snålskjuts.Det skapar oro bland öborna.– Trafiken är ovärderlig för oss, säger Bror-Einar Johansson, Hindersön.

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2013-11-21 06:15

Om et par veckor påbörjas förfallstrafiken ut i Luleå skärgård. Men i väntan på den kör arbetsbåten till en billig kostnad öbor och arbetare till och från öarna, en service som bekostas av Luleå kommun. Nu vill fritidsförvaltningen utreda både förfallstrafiken och arbetsbåten. Enligt fritidschefen Helén Wiklund-Wårell är den årliga kostnaden för arbetsbåten på 1,7 miljoner kronor tung att bära.

– Dels kostar det ganska mycket pengar. Vi testar nu med två slingor för arbetsbåten, en i norr och en i söder. Den södra har väldigt få åkande, säger hon.

– Andemeningen från början var arbetspendling. Men konkurrenslagstiftning har ändrats och kan vi neka någon som bara vill ut till sitt fritidshus. Kommunjuristen säger nej, vi kan ju inte exkludera någon att åka med lokaltrafiken.

Helén Wiklund-Wårell tycker att politikerna bör få döma eftersom det rör sig om stora summor pengar.

– Så att det här bara inte rullar på. Tiderna förändras och det ser annorlunda ut hur folk är bosatta ute på öarna. Vi vill helt enkelt se över hur regelverket ska gälla. Därför har jag uppmanat om en utredning, säger hon.

– Där ska vi lägga fram ett förslag på hur vi tycker trafiken ska fungera i framtiden.

Förfallstrafiken, som går i perioden mellan ett bärande istäcke och öppet vatten, gäller dock bara om man är skriven på någon av öarna.

– Det svåra där är att få in anbud helt enkelt. Så där kanske det inte behövs göras någon jättestor översyn, säger Helén Wiklund-Wårell.

Det är tisdag strax efter två på eftermiddagen i november när Hans-Göran Lindgren lägger till sin båt i Hindersöstallarna. Vattnet är spegelblankt och isen har börjat lägga sig i hamnen. Fiskarbröderna Johnny och Kenneth Stålarm och Lotta Sundling som ska ut till Hindersön står och väntar vid kajen. Med sig har de matkassar och annat, bland annat fågelfrön för hela vintern.

De är oroade över den utredning som fritidsförvaltningen inleder.

– Skärgården håller på att dö. Vi måste få ut folk som kan bo där. Får vi inte ut barnfamiljer, de som flyttar ut och är i verksam ålder, så blir det så, säger hon och lyfter ut några kassar i båten.

– Det möjliggör ju för folk att jobba på land.

Eftersom hon driver Jopikgården ute på Hindersön är trafiken extra viktig för dem.

– Det är jätteviktigt att vi får ut personal med båten, säger hon.

Ute på Hindersön väntar sambon Bror-Einar Johansson.

– Arbetarbåten är helt ovärderlig för oss. Den används mer och mer, säger han.

Han blev själv besviken när han hörde om översynen.

– Jag har ju lärt mig att när förvaltningen ser över saker så handlar det om ekonomi. Fritidskontoret verkar inte förstått vad politikerna säger om att utveckla skärgården.

Uppdraget att se över trafiken har gått till nya skärgårdssamordnaren Per Hägglund.

FAKTA Arbetsbåten och förfallstrafiken

Arbetsbåten är uppdelad i två linjer i Luleå skärgård och trafikerar de öar som har bofast befolkning. Den norra linjen, som idag drivs av Condor shipping, trafikerar Storbrändön, Långön, Hindersön och Degerön. Den södra linjen, som idag drivs av L-line, trafikerar Junkön. Båten kommer på anrop för de som har behöv av den och går med två turer varje vardag.

Förfallstrafiken körs idag av fiskaren Leif Holmberg med båten Silva.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om