Personalen har i samband med inspektionen, som gjordes av Luleå kommuns miljökontor den 17 november, uppgett att problemet funnits sedan i somras.
– Det är egentligen två incidenter beroende på samma orsak. Problemet med bananflugor dök upp i somras och det sanerades. När problemen sedan kom tillbaka med en annan sorts flugor så gjordes en grundligare undersökning och vi hittade orsaken till problemet, säger Pär Larshans, hållbarhetschef Max AB.
En läckande slang till läskmaskinen var källan till problemet. I den läckande söta vätskan har flugorna stortrivts.
– Läckaget från maskinen satt så till att det var svårt att upptäcka. Men det är nu nu åtgärdat, säger Pär Larshans.
Vid sopkärlen cirkulerade också flugor vid inspektionen. Inspektören frågar i protokollet om avfallsbehållarna vid varumottagningen blir rengjorda tillräckligt ofta. "Rengöring av skåp invändigt och rengöring av slangar bör ske regelbundet" skriver inspektören vidare.
Sammantaget innebär avvikelserna att kraven för säkra livsmedel inte uppfylls och Luleå kommuns miljönämnd har beslutat om ett föreläggande i fyra punkter. Restaurangen ska:
* Sanera lokalen från insekter
* Upprätta och följa rengöringsrutiner gällande rengöring och desinfektion av avfallsbehållare
* Rengöra alla utrymmen i livsmedelsanläggningen inklusive avlopp och avrinningsslang från dryckesmaskin.
* Byta ut den trasiga avrinningsslangen från dryckesmaskinen
Miljökontoret har gett restaurangen till den 12 december på sig att lösa problemen.
– Det är redan både åtgärdat och kvalitetssäkrat. Matsäkerhet är det absolut viktigaste för oss, säger Pär Larshans.