– Det är skolverkets fritidshemssatsning som kommunen valt att gå in i. Specialistpedagogernas uppgift är att titta på kvalitetsarbetet men också utveckla samverkan mellan fritidshemmen och grund- och förskolan, säger Louice Stridsman, verksamhetschef för grundskolan.
Satsningen på fritidshemmen drogs i gång under våren där Luleå kommun började sin rekrytering av fritidspedagoger med utvecklingsuppdrag. I början av hösten valdes sju personer ut, både från kommunen men också utanför och har nu startat arbetet för att utveckla fritidshemmen i kommunen tillsammans med verksamheten.
Läroplanen för grundskolan har tidigare varit bred och luddig när det kommer till vilket innehåll fritidshemmen ska ha. Nu har innehållet tydliggjorts genom ett helt eget kapitel som beskriver vilket innehåll undervisningen ska erbjuda. Den nya läroplanen lyfter fram bland annat att det handlar om undervisning, att det sker en utveckling och ett lärande också i fritidshemsverksamheten.
– Specialistpedagogerna har fått ett särskilt ansvar att implementera det och se till att det sprids kunskap om det och att resten av personalen är på banan, säger Louice Stridsman.
Förutom Luleå kommun har även de resterande 13 kommunerna i Norrbottens län sökt skolverkets bidrag för att satsa på fritidshemmen.
En av de sju pedagoger som valts ut till att jobba med det här är Therese Broström som i 20 års tid jobbat som fritidspedagog i Älvsbyn.
– Det känns jätteroligt att man får ett sådant förtroende. För mig är det inspirerande att jobba med de här frågorna så det känns jättekul, säger Therese Broström.
Det finns idag totalt 52 fritidshem i Luleå kommun och de sju pedagogerna har delats upp på olika skolor i kommunen som var och en bedriver utvecklingsarbetet i. För Therese Broströms del är det åtta fritidshem som hon har hand om.
– Det är utmaningar varje dag av olika slag som vi arbetar för att lösa tillsammans i arbetslagen och när man hittar den här glädjen hos kollegorna, när man ser att man kan möta deras behov och ser att de går igång på det vi gör så känner man verkligen att man gör ett viktigt jobb, säger Therese Broström.
Du nämner utmaningar, vilka utmaningar har du stött på nu?– Det jag tänker just nu är att vi behöver locka folk att söka de här utbildningarna. Det är så pass svårt att få tag på vikarie att vi verkligen behöver visa på vilket spännande yrke det här är. Det är ju framtiden vi får vara med och skapa så jag hoppas att vårt arbete kan få folk att intressera sig mer, säger Therese Broström.