SJ packar passagerarna

Norge kräver numera minst två konduktörer om tåget har fler än fem vagnar.Det gillar inte SJ Norrlandståg, som i jultrafiken väljer att stänga fyra av Stockholmstågets nio vagnar när riksgränsen passeras.Passagerarna får flytta till de öppna vagnarna.

Björn Nilsson. FOTO: Kurt Engström

Björn Nilsson. FOTO: Kurt Engström

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2009-12-19 06:00
Det är de norska och svenska säkerhetsbestämmelserna för tågtrafiken som inte går i takt.
I båda länder har nya trafiksäkerhetsinstruktioner trätt i kraft, men när det gäller hur de personförande tågen ska bemannas är skillnaden stor.
Hårdare krav i Norge
I Sverige och i SJ Norrlandstågs trafik får en ensam ombordansvarig bemanna kanske nio vagnar i tåget mellan Boden och Narvik.
Det går bra på svensk sida av riksgränsen.
Men på norsk sida är kraven hårdare. Norrmännen har nyligen bestämt att ett persontåg med fler än fem vagnar måste bemannas med minst två konduktörer.
Björn Nilsson, vd för SJ Norrlandståget AB, ser inget anmärkningsvärt i att stänga en stor del av tåget och flytta passagerarna när riksgränsen passeras.
- I nuläget har vi 10-15 resande på den sträckan. Då finns det ingen anledning att ha vagnar öppna för över 200 resenärer. Det räcker med en vagn och kunderna får bra resa ändå, säger han.
Annorlunda regler
Enligt Björn Nilsson är de svenska reglerna om bemanning annorlunda.
- Grundregeln är att när tåget ska lämna en station ska den ombordansvarige ha uppsikt över hela tåget, från föraren på loket till sista vagn. Har han inte det måste det finns en som repeterar signalgivningen, säger han.
Raka spår
På Malmbanan har stationerna raka spår så när som Abisko turiststation.
- I Abisko kurvar det lite grann och då tar vi den som jobbar i restaurangvagnen som signalrepeterare. Den personen har samma kompetens som den ombordansvarige, säger Björn Nilsson.
Beredd att anpassa
Han är beredd att anpassa bemanningen till det norska reglementet om bara tågpassagerarna blir fler.
- Vi sätter gärna in fler konduktörer om vi har jättemånga passagerare över gränsen till Norge, säger Björn Nilsson.
De fackliga organisationerna inom SJ Norrlandståget anser att bemanningen är för låg i de svenska tågen.
Positiv till norska regler
- Vi skulle gärna se den norska regeln också på svensk sida, säger Erik Bäckström, Sekos klubbordförande vid SJ Norrlandståget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om